Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.

Het ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd’ geeft een samenhangend beeld van de gehele Nederlandse vrijetijdssector. Op basis van de meest toonaangevende (statistische) onderzoeken en bronnen komen de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd aan bod. Het rapport is een gezamenlijk uitgave van NRIT, NBTC en CELTH die daarin samen optrekken teneinde de vrijetijdssector met data, kennis en inspiratie te faciliteren.

Toeristische statistieken geïntegreerd

De grootste verandering betreft deel 1 van het rapport. In dat hoofdstuk staat de omgevingsanalyse met DESTEP-factoren centraal. In wat voor een veranderende wereld moet de gastvrijheidssector opereren? Dat deel ‘Omgevingsanalyse’ kantelen we van een thematische naar een geografische indeling. We zoomen daar vanuit een wereldbeeld steeds verder in op Europa, Nederland en de regio’s. In elke geografische view komen, naast de DESTEP-factoren, de voor die view relevante toeristische statistieken aan bod.

Online Trendrapport

Andere grote vernieuwing is het online Trendrapport. Dat is vooral geen digitale weerslag van het rapport maar een online platform waar gebruikers met slimme filtering snel de gewenste informatie kunnen selecteren. Alle in het Trendrapport gebruikte data is via de ruim 130 interactieve grafieken beschikbaar en te downloaden. Deze online omgeving blijft actueel omdat de redactie van NRIT deze continu met de meest recente data en inzichten aanvult. De content op het online platform van het Trendrapport is vrij toegankelijk voor de lezers van het rapport op www.nrit.nl/trendrapport

Zeven domeinen

Het deel met de domeinen (horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie en evenementen) blijft qua opzet ongewijzigd. Hier per domein een overzicht van ontwikkelingen in aanbod, vraag, beleid en innovatie.

Capita Selecta

Wat ook blijft, maar qua inhoud elk jaar weer vernieuwend is, zijn de bijdragen van onderzoekers van CELTH. Dit jaar maar liefst 11 bijdragen rond inzicht in aanbod, het meten van toerisme in balans, duurzame businessmodellen, de Dutch Grand Prix als vliegwiel voor Zandvoort, het ontrafelen van beleving, de toegankelijkheid van leisure, het praktische nut van financiële transactiedata voor toerisme, met GPS-tracking vrijetijdsgedrag in kaart brengen, met de donut anders denken over bestemmingsmanagement en een pleidooi voor radicaal duurzaam toerisme.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar het vernieuwde Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2022? Bestel dan nu jouw exemplaar via nritmedia.nl/store. Je ontvangt dan het boek inclusief jouw persoonlijke inloggegevens voor het online Trendrapport.

Link: https://www.nrit.nl/trendrapport
Trefwoorden: trends, trendrapport, toerisme, recreatie, vrije tijd, horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie, evenementen, attractieparken, dagrecreatie, beleid, CELTH, cultuur, duurzaam toerisme, evenementen, onderzoek, reisbrache, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.