Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Trendrapport vernieuwd met interactief online platform

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is helemaal vernieuwd en krijgt naast het boek een interactief online platform. Zowel het boek als het digitale platform zijn zojuist gelanceerd.

Het ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd’ geeft een samenhangend beeld van de gehele Nederlandse vrijetijdssector. Op basis van de meest toonaangevende (statistische) onderzoeken en bronnen komen de belangrijkste trends en ontwikkelingen in toerisme, recreatie en vrije tijd aan bod. Het rapport is een gezamenlijk uitgave van NRIT, NBTC en CELTH die daarin samen optrekken teneinde de vrijetijdssector met data, kennis en inspiratie te faciliteren.

Toeristische statistieken geïntegreerd

De grootste verandering betreft deel 1 van het rapport. In dat hoofdstuk staat de omgevingsanalyse met DESTEP-factoren centraal. In wat voor een veranderende wereld moet de gastvrijheidssector opereren? Dat deel ‘Omgevingsanalyse’ kantelen we van een thematische naar een geografische indeling. We zoomen daar vanuit een wereldbeeld steeds verder in op Europa, Nederland en de regio’s. In elke geografische view komen, naast de DESTEP-factoren, de voor die view relevante toeristische statistieken aan bod.

Online Trendrapport

Andere grote vernieuwing is het online Trendrapport. Dat is vooral geen digitale weerslag van het rapport maar een online platform waar gebruikers met slimme filtering snel de gewenste informatie kunnen selecteren. Alle in het Trendrapport gebruikte data is via de ruim 130 interactieve grafieken beschikbaar en te downloaden. Deze online omgeving blijft actueel omdat de redactie van NRIT deze continu met de meest recente data en inzichten aanvult. De content op het online platform van het Trendrapport is vrij toegankelijk voor de lezers van het rapport op www.nrit.nl/trendrapport

Zeven domeinen

Het deel met de domeinen (horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie en evenementen) blijft qua opzet ongewijzigd. Hier per domein een overzicht van ontwikkelingen in aanbod, vraag, beleid en innovatie.

Capita Selecta

Wat ook blijft, maar qua inhoud elk jaar weer vernieuwend is, zijn de bijdragen van onderzoekers van CELTH. Dit jaar maar liefst 11 bijdragen rond inzicht in aanbod, het meten van toerisme in balans, duurzame businessmodellen, de Dutch Grand Prix als vliegwiel voor Zandvoort, het ontrafelen van beleving, de toegankelijkheid van leisure, het praktische nut van financiële transactiedata voor toerisme, met GPS-tracking vrijetijdsgedrag in kaart brengen, met de donut anders denken over bestemmingsmanagement en een pleidooi voor radicaal duurzaam toerisme.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar het vernieuwde Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2022? Bestel dan nu jouw exemplaar via nritmedia.nl/store. Je ontvangt dan het boek inclusief jouw persoonlijke inloggegevens voor het online Trendrapport.

Link: https://www.nrit.nl/trendrapport
Trefwoorden: trends, trendrapport, toerisme, recreatie, vrije tijd, horeca, verblijfsrecreatie, waterrecreatie, reissector, attractiesector, actieve recreatie, evenementen, attractieparken, dagrecreatie, beleid, CELTH, cultuur, duurzaam toerisme, evenementen, onderzoek, reisbrache, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...