Van spullen naar ervaringen
ABN AMRO komt met interessante cijfers over de vrijetijdssector uit haar transactiedata. In december 2022 werd ten opzichte van december 2019 na inflatiecorrectie ruim 7% meer door Nederlandse consumenten uitgegeven. In vrijwel alle branches van de vrijetijdssector groeiden de bestedingen. De consument lijkt daarmee que bestedingen ‘weerbaarder’ dan verwacht.
Belangrijkste conclusie is dat voor de Nederlandse consument het opdoen van ervaringen belangrijker is geworden dan het kopen van spullen. Dat zien de deskundigen van de bank in een verschuiving van bestedingen van retail naar diensten. De vrijetijdssector doet het, op de dagrecreatie na, erg goed. De horeca profiteert flink.
Transactiedata in diverse segmenten van de vrijetijdssector, 2022 vs 2019 in %
Feb | Mrt | April | Mei | Juni | Juli | Aug | Sept | Okt | Nov | Dec | |
Cafés | 29 | 41 | 43 | 37 | 30 | 44 | 36 | 34 | 29 | 8 | 24 |
Restaurants | 19 | 28 | 29 | 28 | 25 | 32 | 30 | 30 | 25 | 7 | 18 |
Thuisbezorging en afhaal | 119 | 96 | 114 | 83 | 73 | 73 | 67 | 64 | 60 | 61 | 91 |
Bioscopen | -26 | -31 | -17 | -24 | -7 | -22 | -37 | -29 | -26 | -25 | -33 |
Catering | -42 | -27 | -35 | -27 | -24 | -42 | -31 | -35 | -31 | -34 | -25 |
Musea | -26 | -26 | -20 | -13 | 14 | 8 | -24 | -15 | 21 | 16 | -10 |
Attractie- en dierenparken | -9 | 26 | 17 | 28 | 12 | 13 | -4 | 5 | 20 | 2 | -9 |
Bron: ABN AMRO
Horeca alweer boven niveau van 2019
Consumenten konden tijdens de feestdagen eindelijk weer buiten de deur eten en elders verblijven. Zo gaven mensen in december meer uit in restaurants (+18 procent) en in het café (+24 procent) ten opzichte van december 2019. De uitgaven voor alle branches zijn gecorrigeerd voor de inflatiecijfers per branche, aangezien deze sterk uiteenlopen. Hoewel het laten bezorgen of afhalen van maaltijden met 91 procent toenam ten opzichte van december 2019, zien we een bescheiden groei van 3 procent ten opzichte van december 2021. De groei van thuisbezorging en afhaal, die tijdens de coronapandemie nog onstuimig was, is in 2022 dus afgevlakt. Zo zorgde de opening van de horeca voor minder bestellingen.
Dagrecreatie groeit maar nog niet op niveau van 2019
Bioscopen, musea en attractieparken deden het beter dan in december 2021, maar zitten nog niet op het niveau van 2019. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in mei van dit jaar bleek dat Nederlanders minder vaak en minder frequent dagattracties bezoeken ten opzichte van voor de coronapandemie. Dagattracties lijken minder prioriteit te krijgen dan sociale activiteiten zoals vrienden of familie zien, een terras bezoeken of uit eten in een restaurant. Slechts een relatief klein deel van de Nederlanders heeft behoefte om uitjes ‘in te halen’ die tijdens de coronapandemie niet mogelijk waren, zo blijkt uit het onderzoek. Bioscopen gaan tevens gebukt onder de verdere opkomst van streamingdiensten die tijdens de coronacrisis een groeispurt maakten. Ook het ‘window’, de periode waartussen een film in de bioscoop draait en vervolgens een streamingrelease krijgt, is fors ingekort of zelfs helemaal verdwenen.
Van spullen naar ervaringen
Een verschuiving van producten naar diensten is een belangrijke oorzaak voor de dalende bestedingen in de retailsector in 2022. De vraag is of deze verschuiving die is ingegeven door de coronapandemie ten einde is of dat er meer structurele oorzaken aan ten grondslag liggen. Zo zijn de jongere generaties, millennials en generatie Z, uit op gemak en ervaringen opdoen, zo laat kennisplatform FSIN weten. Jongeren hebben lang niet altijd zin en tijd om te koken en eten graag buiten de deur; niet alleen voor het avondeten, maar ook voor ontbijt, lunch en koffie. En ze willen de ervaringen inhalen die ze tijdens de coronacrisis hebben gemist. De vergrijzing van de bevolking kan ook van invloed zijn. Ouderen hebben minder behoefte aan nieuwe spullen en aan winkelen, zo kwam in eerder onderzoek van ABN AMRO naar voren. Ook bleek dat als de bestedingsruimte zou toenemen senioren eventuele extraatjes liever uitgeven aan vakanties en weekendjes weg (35 procent), sporten en bewegen en ontmoetingen met familie en vrienden (33 procent).