Geplaatst op: 30-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Van spullen naar ervaringen

Van spullen naar ervaringen
Afbeelding van bridgesward via Pixabay

ABN AMRO komt met interessante cijfers over de vrijetijdssector uit haar transactiedata. In december 2022 werd ten opzichte van december 2019 na inflatiecorrectie ruim 7% meer door Nederlandse consumenten uitgegeven. In vrijwel alle branches van de vrijetijdssector groeiden de bestedingen. De consument lijkt daarmee que bestedingen ‘weerbaarder’ dan verwacht. 

Belangrijkste conclusie is dat voor de Nederlandse consument het opdoen van ervaringen belangrijker is geworden dan het kopen van spullen. Dat zien de deskundigen van de bank in een verschuiving van bestedingen van retail naar diensten. De vrijetijdssector doet het, op de dagrecreatie na, erg goed. De horeca profiteert flink.

Transactiedata in diverse segmenten van de vrijetijdssector, 2022 vs 2019 in %

FebMrtAprilMeiJuniJuliAugSeptOktNovDec
Cafés294143373044363429824
Restaurants192829282532303025718
Thuisbezorging en afhaal119961148373736764606191
Bioscopen-26-31-17-24-7-22-37-29-26-25-33
Catering-42-27-35-27-24-42-31-35-31-34-25
Musea-26-26-20-13148-24-152116-10
Attractie- en dierenparken-92617281213-45202-9

 Bron: ABN AMRO

Horeca alweer boven niveau van 2019

Consumenten konden tijdens de feestdagen eindelijk weer buiten de deur eten en elders verblijven. Zo gaven mensen in december meer uit in restaurants (+18 procent) en in het café (+24 procent) ten opzichte van december 2019. De uitgaven voor alle branches zijn gecorrigeerd voor de inflatiecijfers per branche, aangezien deze sterk uiteenlopen. Hoewel het laten bezorgen of afhalen van maaltijden met 91 procent toenam ten opzichte van december 2019, zien we een bescheiden groei van 3 procent ten opzichte van december 2021. De groei van thuisbezorging en afhaal, die tijdens de coronapandemie nog onstuimig was, is in 2022 dus afgevlakt. Zo zorgde de opening van de horeca voor minder bestellingen.

Dagrecreatie groeit maar nog niet op niveau van 2019

Bioscopen, musea en attractieparken deden het beter dan in december 2021, maar zitten nog niet op het niveau van 2019. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in mei van dit jaar bleek dat Nederlanders minder vaak en minder frequent dagattracties bezoeken ten opzichte van voor de coronapandemie. Dagattracties lijken minder prioriteit te krijgen dan sociale activiteiten zoals vrienden of familie zien, een terras bezoeken of uit eten in een restaurant. Slechts een relatief klein deel van de Nederlanders heeft behoefte om uitjes ‘in te halen’ die tijdens de coronapandemie niet mogelijk waren, zo blijkt uit het onderzoek. Bioscopen gaan tevens gebukt onder de verdere opkomst van streamingdiensten die tijdens de coronacrisis een groeispurt maakten. Ook het ‘window’, de periode waartussen een film in de bioscoop draait en vervolgens een streamingrelease krijgt, is fors ingekort of zelfs helemaal verdwenen.

Van spullen naar ervaringen

Een verschuiving van producten naar diensten is een belangrijke oorzaak voor de dalende bestedingen in de retailsector in 2022. De vraag is of deze verschuiving die is ingegeven door de coronapandemie ten einde is of dat er meer structurele oorzaken aan ten grondslag liggen. Zo zijn de jongere generaties, millennials en generatie Z, uit op gemak en ervaringen opdoen, zo laat kennisplatform FSIN weten. Jongeren hebben lang niet altijd zin en tijd om te koken en eten graag buiten de deur; niet alleen voor het avondeten, maar ook voor ontbijt, lunch en koffie. En ze willen de ervaringen inhalen die ze tijdens de coronacrisis hebben gemist. De vergrijzing van de bevolking kan ook van invloed zijn. Ouderen hebben minder behoefte aan nieuwe spullen en aan winkelen, zo kwam in eerder onderzoek van ABN AMRO naar voren. Ook bleek dat als de bestedingsruimte zou toenemen senioren eventuele extraatjes liever uitgeven aan vakanties en weekendjes weg (35 procent), sporten en bewegen en ontmoetingen met familie en vrienden (33 procent).

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, horeca, cafés, restaurants, consumenten, bestedingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...