Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering
Voorbeeldkaart van de Druktemonitor Utrecht. Met dank aan Routebureau Utrecht.


De provincie Utrecht heeft de Druktemonitor geëvalueerd die is opgezet tijdens de coronaperiode. Uit de evaluatie blijkt dat de pilot positieve effecten heeft op de samenwerking tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties. Toch is de invloed op spreiding van drukte te beperkt, meent de provincie .

Voor de doorontwikkeling van de Druktemonitor is deze in betere handen bij de markt. Uit de evaluatie komt naar voren dat de website van de Druktemonitor onvoldoende wordt bezocht door bezoekers van recreatie- en natuurgebieden. Met name na de coronatijd is de interesse afgenomen.

 

Evolutie druktemonitor

De provincie is tijdens corona gestart met de Druktemonitor. Het doel van de monitor is om te laten zien waar en wanneer het druk is en welke alternatieven er zijn. In eerste instantie werd gebruik gemaakt van informatie van lokale experts, zoals terreinbeheerders, boswachters en BOA's, die de locaties goed kennen. Later zijn data over het aantal personen in gebieden aan de monitor toegevoegd .


Er is nu geëvalueerd hoe vaak de monitor is geraadpleegd en of de monitor heeft bijgedragen aan het doel: betere spreiding van recreanten. Bij de start en bij extra publiciteit steeg het aantal gebruikers, maar gemiddeld is het aantal gebruikers te beperkt gebleven. Toch heeft het project ook positieve effecten gehad: de monitor werkte als een katalysator voor de samenwerking op het gebied van spreiding tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties.


De provincie stopt met de monitor, maar ondersteunt wel de marktpartijen in hun vernieuwde opzet en doorontwikkeling. De monitor meldt op dit moment dat het ‘in onderhoud’ is en toont geen data en kaarten meer.


Samenwerking Druktemonitor

De Druktemonitor is als pilot gestart in samenwerking met het Routebureau Utrecht, RBT Heuvelrug en Vallei, Utrecht Marketing, Visit Utrecht Region en de Veiligheidsregio Utrecht. Vanaf de start is samengewerkt met  andere marketingorganisaties, terreinbeherendeorganisaties, zoals Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap en gemeenten.

 


Trefwoorden: drukte, corona, recreatie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...