Geplaatst op: 07-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering
Voorbeeldkaart van de Druktemonitor Utrecht. Met dank aan Routebureau Utrecht.


De provincie Utrecht heeft de Druktemonitor geëvalueerd die is opgezet tijdens de coronaperiode. Uit de evaluatie blijkt dat de pilot positieve effecten heeft op de samenwerking tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties. Toch is de invloed op spreiding van drukte te beperkt, meent de provincie .

Voor de doorontwikkeling van de Druktemonitor is deze in betere handen bij de markt. Uit de evaluatie komt naar voren dat de website van de Druktemonitor onvoldoende wordt bezocht door bezoekers van recreatie- en natuurgebieden. Met name na de coronatijd is de interesse afgenomen.

 

Evolutie druktemonitor

De provincie is tijdens corona gestart met de Druktemonitor. Het doel van de monitor is om te laten zien waar en wanneer het druk is en welke alternatieven er zijn. In eerste instantie werd gebruik gemaakt van informatie van lokale experts, zoals terreinbeheerders, boswachters en BOA's, die de locaties goed kennen. Later zijn data over het aantal personen in gebieden aan de monitor toegevoegd .


Er is nu geëvalueerd hoe vaak de monitor is geraadpleegd en of de monitor heeft bijgedragen aan het doel: betere spreiding van recreanten. Bij de start en bij extra publiciteit steeg het aantal gebruikers, maar gemiddeld is het aantal gebruikers te beperkt gebleven. Toch heeft het project ook positieve effecten gehad: de monitor werkte als een katalysator voor de samenwerking op het gebied van spreiding tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties.


De provincie stopt met de monitor, maar ondersteunt wel de marktpartijen in hun vernieuwde opzet en doorontwikkeling. De monitor meldt op dit moment dat het ‘in onderhoud’ is en toont geen data en kaarten meer.


Samenwerking Druktemonitor

De Druktemonitor is als pilot gestart in samenwerking met het Routebureau Utrecht, RBT Heuvelrug en Vallei, Utrecht Marketing, Visit Utrecht Region en de Veiligheidsregio Utrecht. Vanaf de start is samengewerkt met  andere marketingorganisaties, terreinbeherendeorganisaties, zoals Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap en gemeenten.

 


Trefwoorden: drukte, corona, recreatie, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.