Geplaatst op: 07-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering

Invloed druktemonitor Utrecht op spreiding toerisme gering
Voorbeeldkaart van de Druktemonitor Utrecht. Met dank aan Routebureau Utrecht.


De provincie Utrecht heeft de Druktemonitor geëvalueerd die is opgezet tijdens de coronaperiode. Uit de evaluatie blijkt dat de pilot positieve effecten heeft op de samenwerking tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties. Toch is de invloed op spreiding van drukte te beperkt, meent de provincie .

Voor de doorontwikkeling van de Druktemonitor is deze in betere handen bij de markt. Uit de evaluatie komt naar voren dat de website van de Druktemonitor onvoldoende wordt bezocht door bezoekers van recreatie- en natuurgebieden. Met name na de coronatijd is de interesse afgenomen.

 

Evolutie druktemonitor

De provincie is tijdens corona gestart met de Druktemonitor. Het doel van de monitor is om te laten zien waar en wanneer het druk is en welke alternatieven er zijn. In eerste instantie werd gebruik gemaakt van informatie van lokale experts, zoals terreinbeheerders, boswachters en BOA's, die de locaties goed kennen. Later zijn data over het aantal personen in gebieden aan de monitor toegevoegd .


Er is nu geëvalueerd hoe vaak de monitor is geraadpleegd en of de monitor heeft bijgedragen aan het doel: betere spreiding van recreanten. Bij de start en bij extra publiciteit steeg het aantal gebruikers, maar gemiddeld is het aantal gebruikers te beperkt gebleven. Toch heeft het project ook positieve effecten gehad: de monitor werkte als een katalysator voor de samenwerking op het gebied van spreiding tussen overheden, terreinbeherende organisaties en marketingorganisaties.


De provincie stopt met de monitor, maar ondersteunt wel de marktpartijen in hun vernieuwde opzet en doorontwikkeling. De monitor meldt op dit moment dat het ‘in onderhoud’ is en toont geen data en kaarten meer.


Samenwerking Druktemonitor

De Druktemonitor is als pilot gestart in samenwerking met het Routebureau Utrecht, RBT Heuvelrug en Vallei, Utrecht Marketing, Visit Utrecht Region en de Veiligheidsregio Utrecht. Vanaf de start is samengewerkt met  andere marketingorganisaties, terreinbeherendeorganisaties, zoals Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap en gemeenten.

 


Trefwoorden: drukte, corona, recreatie, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.