Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Beeld & Geluid getransformeerd naar Mediamuseum

Beeld & Geluid getransformeerd naar Mediamuseum
Openingshandeling MediaMuseum. Foto: MediaMuseum


Het Mediamuseum van Beeld & Geluid is woensdagavond officieel geopend door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Na een verbouwing van 2,5 jaar is het museum in Hilversum compleet vernieuwd en klaar om vanaf aanstaande zaterdag 11 februari bezoekers te ontvangen.

 

In oktober 2020 sloot Beeld & Geluid de deuren van het museum en werd gestart met het volledig afbreken van de voormalige 'Experience' en de opbouw van het nieuwe Mediamuseum. Met meer dan 50 interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal is het museum het meest interactieve Mediamuseum ter wereld. De gepersonaliseerde museumreis maakt het een unieke ervaring voor iedere bezoeker.

 

Social media zette de transformatie in gang

Sinds de opening van het vorige museum in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Drie maanden na de opening werd YouTube pas gelanceerd en in de jaren die volgden explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.

 

Mediamuseum met mediaprofiel

Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een eigen Mediaprofiel aan via de Mediamuseum-app. Dat Mediaprofiel zorgt ervoor dat je een unieke, gepersonaliseerde museumreis krijgt voorgeschoteld. Een bezoek aan het museum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.


De officiële openingshandeling werd vanavond verricht door Barbera Wolfensberger, directeur-generaal van Cultuur en Media van het ministerie OCW en Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid. Het Mediamuseum opent zaterdag 11 februari 2023 om 10.00 uur de deuren voor publiek en is vanaf dat moment iedere week van dinsdag tot en met zondag te bezoeken.

Trefwoorden: museum, attractie, media

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    14/04/25
    Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
    Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
    14/04/25
    Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
    Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    130 km per uur op drie snelwegen
    Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
    Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
    11/04/25
    ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
    De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
    Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Meiden duiken in techniek KLM
    KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
    10/04/25
    Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
    De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

    ||| Agenda |||

    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...