Schiphol over 2022: “slecht hoofdstuk”
Hersteloperatie na chaos in 2022 bedraagt vele tientallen miljoenen
Het financieel resultaat van Schiphol Group over 2022 is, ondanks een sterk
herstel van vliegverkeer, een verlies van 28 miljoen euro. Voor het herstel van
de operationele problemen heeft Schiphol circa 120 miljoen euro extra kosten
gemaakt. De chaos afgelopen jaar met het schrappen van vluchten en beperkingen
bij de afhandeling van passagiers hebben een forse financiële weerslag.
Ruud Sondag, CEO van
Royal Schiphol Group: "Nooit eerder in de geschiedenis van Schiphol hebben we
zoveel reizigers en luchtvaartmaatschappijen teleurgesteld als in 2022. De
geleverde inzet en het harde werken van iedereen bij Schiphol hebben niet
geleid tot de noodzakelijke verbeteringen in het systeem. Daardoor hebben we
niet de service kunnen bieden die we wilden. 2022 zal onze geschiedenisboeken
ingaan als een slecht hoofdstuk. Een hoofdstuk dat we niet vergeten en
gebruiken om vanaf nu beter te presteren. Daar werken we hard aan. In 2022 zijn
we gestart met het doorvoeren van structurele verbeteringen. Omdat we het beter
moeten doen. En ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen.”
Vliegverkeer
Op Amsterdam Airport Schiphol vonden 397.646 vliegtuigbewegingen plaats. Dat is
een stijging van 49% ten opzichte van 2021. Het vrachtvolume op Amsterdam
Airport Schiphol daalde met 14% tot 1,44 miljoen ton. Er waren 18.340
vrachtvluchten. Dat is een daling van 24% ten opzichte van 2021.
Vliegtuigbewegingen
Het totaal aantal
passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 110%
gestegen tot 60,8 miljoen (2021: 28,9 miljoen).
Financiële resultaten
Het onderliggend nettoresultaat over 2022 kwam uit op een verlies van 28
miljoen euro (2021: een verlies van 287 miljoen euro). De omzet steeg met 82,7%
tot 1.491 miljoen euro (2021: 816 miljoen euro).