Geplaatst op: 20-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof
De wervingscampagne moet nog 8,5 miljoen euro opleveren. Foto; Museum Prinsenhof.

 

Een verrassing voor Museum Prinsenhof Delft directeur Janelle Moerman. In de entree van het museum werd zij door Robert ten Brink, ambassadeur van de VriendenLoterij verrast met een cheque ter waarde van 1,5 miljoen euro voor de verbouwing van Museum Prinsenhof Delft.

 

Het is een stevige start voor de 10  miljoen euro waar Museum Prinsenhof naar op zoek was voor de financiering van de verbouwing. Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft: "We zijn de VriendenLoterij ontzettend dankbaar. Deze prachtige toekenning betekent heel veel voor Museum Prinsenhof Delft. We zetten de bijdrage van de VriendenLoterij in voor de herinrichting en vernieuwing van het museum. We verduurzamen, maken toegankelijk en zorgen voor betere entree, goede museumzalen en aantrekkelijke publieksfaciliteiten.”

 

Vernieuwing Museum Prinsenhof Delft

Museum Prinsenhof Delft staat aan de vooravond van een grondige verbouwing en vernieuwing – de eerste in ruim 70 jaar tijd. Belangrijkste uitgangspunt is het maken van een aantrekkelijk en eigentijds museum voor iedereen met versterking van het monumentale karakter. In het ontwerp van architectenbureau BiermanHenket wordt het museum beter toegankelijk, duurzaam en krijgt het een nieuwe zichtbare entree. Luiken gaan open en er komt meer daglicht binnen, zodat bezoekers beter zicht krijgen op het monument en de stad. Zie voor een projectbeschrijving magazine R&T december 2022.

 

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ''Museum Prinsenhof Delft vertelt het bijzondere verhaal van onze nationale geschiedenis en legt een prachtige link met Delft. We zijn dan ook blij dat we, dankzij onze deelnemers, met deze schenking bij kunnen dragen aan het toegankelijk en toekomstbestendig maken van dit nationale erfgoed voor iedereen.''

 

Start wervingscampagne

Onlangs is Museum Prinsenhof Delft gestart met de campagne om de resterende benodigde 10 miljoen te werven. De toekenning van de VriendenLoterij is een mooie start en dient als voorbeeld voor andere donateurs, fondsen en bedrijven om aan dit project bij te dragen. In totaal is er 38 miljoen euro nodig voor de realisatie van de verbouwingsplannen. In 2021 ontving het museum een uitzonderlijke particuliere schenking van 10 miljoen euro van een Delftse familie. Ook de gemeente Delft, als eigenaar, neemt haar verantwoordelijkheid voor 18 miljoen euro om het monument in goede staat te brengen.

 

134,8 miljoen euro voor cultuur en welzijn in Nederland

De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2022 opgeteld een bedrag van € 134,8 miljoen schenken aan 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, Delft, cultuur, werving, sponsor

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.