Geplaatst op: 21-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Veluwe in 2023 sterkste merk

Veluwe in 2023 sterkste merk
Ocean in Koninklijke Burgers’ Zoo.


De Veluwe is op dit moment het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Bij de vorige versie van dit onderzoek was de zuidelijkste regio van Nederland nog de koploper. De attracties bepalen sterk de merkbekendheid.

Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy - in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (Toerisme VAN) - onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies. Hoe zit een sterk merk in elkaar volgens de onderzoekers?

Een sterk streekmerk kenmerkt zich door een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding. Het zijn allemaal factoren waar de Veluwe in het onderzoek hoog op scoort, meldt destinatieorganisatie Toerisme VAN.

Reinou de Haan, Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "De afgelopen jaren hebben we - samen met gemeenten, ondernemers en terreinbeherende organisaties - hard gewerkt aan het versterken van het merk Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.”


Helft wil terug

Zo kent vrijwel iedere 18-plusser de regio en geven zij het de hoogste waardering van alle Nederlandse streken, gevolgd door het Waddenzeegebied en de Veluwezoom. Bijna de helft geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken.

 

Concurreren met eilanden Texel en Bonaire

‘Uniek, sympathiek, actief en ruig’ wordt de Veluwe genoemd en geroemd om de mooie natuur en goede wandel- en fietsmogelijkheden. Voor jongeren geldt hetzelfde; zij kennen de Veluwe ook om de natuurschoonheid, met daarnaast de vele vakantiemogelijkheden en sfeer. De hoogste waardering kent deze groep toe aan Texel, Bonaire en op de derde plek de Veluwe. De Veluwe is het geliefdst bij mensen met een modaal inkomen, gepensioneerden, hoger opgeleiden, parttime werkers en 55-plussers. De Veluwe is groot, en dan komt de vraag op welke attracties worden vooral genoemd.

 

2x top 5 sterkste Veluwse merken

  1. Volgens inwoners van Gelderland zijn Koninklijke Burgers' Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe.
  2. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag.


Algemeen directeur Alex van Hooff van Koninklijke Burgers’ Zoo: "We voelen ons zeer vereerd met deze uitverkiezing. Wat het extra mooi maakt, is dat deze waardering door de inwoners van de provincie Gelderland zelf is uitgesproken. Als park voelen we ons zeer betrokken bij onze regio.”

 

Onderzoek

Aan het onderzoek, het Steden & Streken Merkenonderzoek 2022, deden 11.929 respondenten mee van 18 jaar en ouder.


Trefwoorden: merk, regio, dmo, Veluwe, Limburg, attractie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...