Veluwe in 2023 sterkste merk
Ocean in Koninklijke Burgers’ Zoo.
De Veluwe is op dit moment het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd
door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Bij de vorige versie van dit
onderzoek was de zuidelijkste regio van Nederland nog de koploper. De
attracties bepalen sterk de merkbekendheid.
Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy - in opdracht van
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (Toerisme VAN) - onder de 100 grootste
gemeenten, bekendste streken en provincies. Hoe zit een sterk merk in
elkaar volgens de onderzoekers?
Een sterk streekmerk kenmerkt zich door een hoge naamsbekendheid, waardering en
gevoel van verbinding. Het zijn allemaal factoren waar de Veluwe in het
onderzoek hoog op scoort, meldt destinatieorganisatie Toerisme VAN.
Reinou de Haan, Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "De
afgelopen jaren hebben we - samen met gemeenten, ondernemers en
terreinbeherende organisaties - hard gewerkt aan het versterken van het merk
Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we
ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi
om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid
van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.”
Helft wil terug
Zo kent vrijwel iedere 18-plusser de regio en geven zij het de hoogste
waardering van alle Nederlandse streken, gevolgd door het Waddenzeegebied en de
Veluwezoom. Bijna de helft geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken.
Concurreren met
eilanden Texel en Bonaire
‘Uniek, sympathiek,
actief en ruig’ wordt de Veluwe genoemd en geroemd om de mooie natuur en goede
wandel- en fietsmogelijkheden. Voor jongeren geldt hetzelfde; zij kennen de
Veluwe ook om de natuurschoonheid, met daarnaast de vele vakantiemogelijkheden
en sfeer. De hoogste waardering kent deze groep toe aan Texel, Bonaire en op de
derde plek de Veluwe. De Veluwe is het geliefdst bij mensen met een modaal
inkomen, gepensioneerden, hoger opgeleiden, parttime werkers en 55-plussers. De
Veluwe is groot, en dan komt de vraag op welke attracties worden vooral
genoemd.
2x top 5 sterkste Veluwse
merken
- Volgens inwoners van
Gelderland zijn Koninklijke Burgers' Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge
Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de
Veluwe.
- Ondervraagden buiten
de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum,
GelreDome en Open Monumentendag.
Algemeen directeur
Alex van Hooff van Koninklijke Burgers’ Zoo: "We voelen ons zeer vereerd met
deze uitverkiezing. Wat het extra mooi maakt, is dat deze waardering door de
inwoners van de provincie Gelderland zelf is uitgesproken. Als park voelen we
ons zeer betrokken bij onze regio.”
OnderzoekAan het onderzoek,
het Steden & Streken Merkenonderzoek 2022, deden 11.929 respondenten mee van
18 jaar en ouder.
Trefwoorden: merk, regio, dmo, Veluwe, Limburg, attractie
|
|
11/04/25
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
|
11/04/25
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
|
11/04/25
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
|
10/04/25
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
|
10/04/25
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
|
10/04/25
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
|
10/04/25
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
|
10/04/25
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
|
|
05/05/25 t/m 11-05-25
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|