Geplaatst op: 22-02-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

De consument koopt een e-bike steeds vaker voor gebruik in woon-werkverkeer, blijkt uit de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2022. Met maar liefst 35% is dit een steeds belangrijker aankoopmotief. Deze trend zien we terug in de leeftijd van de e-bike kopers. De doelgroep tussen 35 en 49 jaar is significant gestegen onder de e-bike kopers. Dit is juist de groep die hun e-bike gebruikt om naar het werk te gaan. Toch blijven consumenten de e-bike voornamelijk Recreatief gebruiken.

 

Groei in het online kanaal, maar fysieke winkel nog steeds dominant 

Dit jaar ziet GfK een stijging in de online aankoop van e-bikes, al blijft de fysieke winkel wel het meest dominante kanaal voor het kopen van een e-bike. Consumenten vinden het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Vandaar dat ook in 2022 ruim 80% van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht gebruik maakt van een proefrit. Consumenten die een e-bike kopen in de fysieke winkel, kiezen vooral voor de fietsenwinkels die verschillende merken voeren. Deze type winkels zijn goed voor 60% van de offline markt. 

 

Stijging online markt ook te zien in Nederland 

Ook in Nederland ziet GfK dit jaar een stijging in het online kanaal. Toch blijft de fysieke winkel jaar in jaar uit het meest dominante kanaal. In 2022 maakte ongeveer 90% van de consumenten in Nederland die naar een winkel gingen gebruik van een proefrit om de e-bike te testen, voordat de nieuwe e-bike gekocht werd. In Duitsland is dat ruim 80%. 

Als klanten een e-bike bij de fysieke winkel kopen, is dit, net als in België, voor beide landen doorgaans een fietsenwinkel die verschillende merken voert. In Nederland is dat 75% en in Duitsland ruim 70%. 

 

Frankrijk en Italië een meer versnipperd offline kanaal 

Daar waar in Nederland, België en Duitsland fietsenwinkels die verschillende merken voeren doorgaans de meest dominante spelers zijn binnen het offline kanaal, ligt dat in Frankrijk en Italië anders. In Frankrijk worden in het offline kanaal de meeste e-bikes gekocht in winkels voor sportartikelen. Bijna 50% kiest daarvoor. In Italië kiest ruim 30% voor een winkel in sportartikelen. 

 

Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in de Belgische markt ten opzichte van andere markten. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in deze jaarlijkse E-bike Monitor.

 

Trefwoorden: Groei, aankoop e-bike, forenzen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.