Geplaatst op: 27-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Topmaand voor reisbranche

Topmaand voor reisbranche
Photo by Annie Spratt on Unsplash

Januari 2023 was een topmaand voor de Nederlandse reisbranche. Het aantal boekingen groeide met 50% ten opzichte van een jaar eerder en ten opzichte van 2019 groeide de boekingen met 13%. In januari heeft 1 op de 5 Nederlanders een boeking gemaakt via een ANVR reisorganisatie en/of reisagent naar een vakantiebestemming buiten Nederland. Waar gaan die Nederlanders naar toe?

"De trend van het zorgeloos boeken via gerenommeerde vakantieaanbieders was vorig jaar al zichtbaar maar de cijfers van januari laten zien dat de Nederlander massaal kiest voor zekerheid", aldus Frank Oostdam, directeur van branchevereniging ANVR. "Onze leden zijn drukker dan ooit met datgene waar ze goed in zijn, mooie vakanties samenstellen voor reizigers. De reisbeperkingen die tijdens de coronapandemie werden ingevoerd raakte de reisbranche hard. Dan is het ongelooflijk goed om te zien dat de reiziger ons weer weet te vinden". 

Europese bestemmingen

De meeste boekingen (83%) zijn voor een vakantie binnen Europa. Dat was voor de pandemie ook al zo. Ten opzichte van 2019 groeide vooral de belangstelling voor België (+76%), Italië (+34%), Frankrijk (+34%), Oostenrijk (+31%), Denemarken (+49%) en Noorwegen (+44%). Minder belangstelling is er voor Turkije en Tsjechië (beiden -25%). 

Vakantieboekingen

Intercontinentaal

In januari 2023 boekte 17% een reis buiten Europa. Hierbij zien we vooral dat in vergelijking met 2022 Azië (+231%) en Oceanië (+91%) weer volop in trek zijn. Afrika (+138%) blijft populair bij de Nederlandse reizigers, en dan met name de Noord-Afrikaanse vakantiebestemmingen Egypte en Marokko. In vergelijking met 2019 laat alleen Afrika een plus zien van 35% maar blijven de overige verre vakantiebestemmingen nog wat achter, met name Noord-Amerika (-31%). Maar het echte dieptepunt is hier inmiddels ook achter de rug wat waarschijnlijk te danken is aan de daling van de dollar die nu is ingezet. Boekingen naar Azië lopen in vergelijking met 2019 nog 12% achter. 

Link: https://www.anvr.nl/publicatie/2023_Boekingsmonitor_jan.pdf
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...