Geplaatst op: 28-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gedetailleerde regionale cijfers over toerisme beschikbaar

Gedetailleerde regionale cijfers over toerisme beschikbaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Hoe ontwikkelt het toerisme zich in de diverse regio’s van Nederland? En wat betekent dat voor drukte in een bepaald gebied? Datavragen die voor beleidsmakers uitermate relevant zijn en waar tot voor kort maar mondjesmaat antwoord op kon worden gegeven.

In het Data Center Toerisme (DCT) zijn nu de CBS-cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) op  COROP niveau beschikbaar gemaakt. Nederland telt 40 COROP-gebieden en dat geeft een fijnere regionale indeling dan provincie of toeristengebied. In de nu beschikbare datasets staan gegevens over gasten en overnachtingen per COROP-gebied naar type accommodatie, herkomst en maand van het jaar.  De onderzoekers hebben ook de toeristische druk berekend. Zowel de intensiteit (aantal overnachtingen per 100 inwoners per dag) als de dichtheid (aantal overnachtingen per dag per km2). Alle gegevens zijn tot en met oktober 2022 bijgewerkt. 

Toeristisch intensiteit

In 2021 was de toeristische intensiteit het hoogst in de COROP-gebieden Overig Zeeland (8,34), Zeeuws-Vlaanderen (6,76), Zuidoost-Drenthe (4,66), Noord-Drenthe (4,20) en Noord-Limburg (4,01). De toeristische intensiteit geeft een verhouding aan tussen de omvang van de bevolking en het aantal overnachtingen van toeristen. De toeristische intensiteit was het laagst in Zuidoost-Zuid-Holland (0,25), Delft en Westland (0,47), Oost-Zuid-Holland (0,54), Utrecht (0,62), Overig Groningen (0,64) en Zuidwest-Gelderland en West-Noord-Brabant (beiden 0,65). 

Toeristische dichtheid

Je kunt ook op een andere manier naar druk op een gebied kijken en dat is de dichtheid van toeristen in aantallen overnachtingen per km2. Dan zien we een heel ander lijstje met aan kop veel meer stedelijke gebieden zoals  Agglomeratie Haarlem (36,46), Groot-Amsterdam (32,88), Agglomeratie 's-Gravenhage (28,07), Overig Zeeland (22,25) en Zuid-Limburg (20,45). Het minst druk is het dan in Overig Groningen (1,97), Zuidwest-Gelderland (2,34), Zuidoost-Friesland (2,46), Zuidoost-Zuid-Holland (2,64 en West-Noord-Brabant (3,41).

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/kennisbank/impact-van-toerisme/actualisatie-regionaal-inzicht-in-toeristische-druk-gasten-en-overnachtingen-.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, data, gasten, overnachtingen, logiesaccommodaties, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, vakantieparken, huisjesterreinen, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, herkomst, bestemming

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...