Geplaatst op: 28-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gedetailleerde regionale cijfers over toerisme beschikbaar

Gedetailleerde regionale cijfers over toerisme beschikbaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Hoe ontwikkelt het toerisme zich in de diverse regio’s van Nederland? En wat betekent dat voor drukte in een bepaald gebied? Datavragen die voor beleidsmakers uitermate relevant zijn en waar tot voor kort maar mondjesmaat antwoord op kon worden gegeven.

In het Data Center Toerisme (DCT) zijn nu de CBS-cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties (SLA) op  COROP niveau beschikbaar gemaakt. Nederland telt 40 COROP-gebieden en dat geeft een fijnere regionale indeling dan provincie of toeristengebied. In de nu beschikbare datasets staan gegevens over gasten en overnachtingen per COROP-gebied naar type accommodatie, herkomst en maand van het jaar.  De onderzoekers hebben ook de toeristische druk berekend. Zowel de intensiteit (aantal overnachtingen per 100 inwoners per dag) als de dichtheid (aantal overnachtingen per dag per km2). Alle gegevens zijn tot en met oktober 2022 bijgewerkt. 

Toeristisch intensiteit

In 2021 was de toeristische intensiteit het hoogst in de COROP-gebieden Overig Zeeland (8,34), Zeeuws-Vlaanderen (6,76), Zuidoost-Drenthe (4,66), Noord-Drenthe (4,20) en Noord-Limburg (4,01). De toeristische intensiteit geeft een verhouding aan tussen de omvang van de bevolking en het aantal overnachtingen van toeristen. De toeristische intensiteit was het laagst in Zuidoost-Zuid-Holland (0,25), Delft en Westland (0,47), Oost-Zuid-Holland (0,54), Utrecht (0,62), Overig Groningen (0,64) en Zuidwest-Gelderland en West-Noord-Brabant (beiden 0,65). 

Toeristische dichtheid

Je kunt ook op een andere manier naar druk op een gebied kijken en dat is de dichtheid van toeristen in aantallen overnachtingen per km2. Dan zien we een heel ander lijstje met aan kop veel meer stedelijke gebieden zoals  Agglomeratie Haarlem (36,46), Groot-Amsterdam (32,88), Agglomeratie 's-Gravenhage (28,07), Overig Zeeland (22,25) en Zuid-Limburg (20,45). Het minst druk is het dan in Overig Groningen (1,97), Zuidwest-Gelderland (2,34), Zuidoost-Friesland (2,46), Zuidoost-Zuid-Holland (2,64 en West-Noord-Brabant (3,41).

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/kennisbank/impact-van-toerisme/actualisatie-regionaal-inzicht-in-toeristische-druk-gasten-en-overnachtingen-.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, data, gasten, overnachtingen, logiesaccommodaties, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, vakantieparken, huisjesterreinen, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, herkomst, bestemming

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.