Geplaatst op: 06-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Particuliere verhuur inzichtelijk

Particuliere verhuur inzichtelijk
Afbeelding van Mahrous Houses via Pixabay

In 2021 brachten bezoekers 6,5  miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties in ons land. Het gaat daarbij om accommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden verhuurd. In de hele EU ging het om bijna 364 miljoen overnachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van het statistische bureau van de Europese Unie, Eurostat die daarvoor data van de vier grootste aanbieders analyseerde.

In Nederland verbleven bezoekers in 2021 6,5 miljoen nachten in particuliere vakantieaccommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden aangeboden. In 2019 en 2020 ging het om respectievelijk 9,4 en 5,9 miljoen overnachtingen. In 2021 groeide het aantal overnachtingen maar werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt. Particuliere accommodaties 'snoepen' daarmee maar een heel klein deel van de reguliere markt af die in 2021 goed was voor 101 miljoen overnachtingen.

Voor de pandemie kwam 82% van de gasten uit het buitenland, in 2021 lag dat nog maar op 42% en kwamen de meeste gasten uit het eigen land. Belangrijkste buitenlandse herkomstlanden zijn Duitsland (49%), Frankrijk (7%) en België (6%). Populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland (1,8 mln. overnachtingen), Zeeland (901.000), Zuid-Holland (848.000) en Gelderland (726.000). Populairste steden zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 

De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober).

ParticuliereVerhuur

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/infographic-eurostat-data-over-particuliere-verhuur-2018-2021.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, particuliere verhuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.