Geplaatst op: 06-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Particuliere verhuur inzichtelijk

Particuliere verhuur inzichtelijk
Afbeelding van Mahrous Houses via Pixabay

In 2021 brachten bezoekers 6,5  miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties in ons land. Het gaat daarbij om accommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden verhuurd. In de hele EU ging het om bijna 364 miljoen overnachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van het statistische bureau van de Europese Unie, Eurostat die daarvoor data van de vier grootste aanbieders analyseerde.

In Nederland verbleven bezoekers in 2021 6,5 miljoen nachten in particuliere vakantieaccommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden aangeboden. In 2019 en 2020 ging het om respectievelijk 9,4 en 5,9 miljoen overnachtingen. In 2021 groeide het aantal overnachtingen maar werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt. Particuliere accommodaties 'snoepen' daarmee maar een heel klein deel van de reguliere markt af die in 2021 goed was voor 101 miljoen overnachtingen.

Voor de pandemie kwam 82% van de gasten uit het buitenland, in 2021 lag dat nog maar op 42% en kwamen de meeste gasten uit het eigen land. Belangrijkste buitenlandse herkomstlanden zijn Duitsland (49%), Frankrijk (7%) en België (6%). Populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland (1,8 mln. overnachtingen), Zeeland (901.000), Zuid-Holland (848.000) en Gelderland (726.000). Populairste steden zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 

De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober).

ParticuliereVerhuur

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/infographic-eurostat-data-over-particuliere-verhuur-2018-2021.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, particuliere verhuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies