Geplaatst op: 06-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Particuliere verhuur inzichtelijk

Particuliere verhuur inzichtelijk
Afbeelding van Mahrous Houses via Pixabay

In 2021 brachten bezoekers 6,5  miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties in ons land. Het gaat daarbij om accommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden verhuurd. In de hele EU ging het om bijna 364 miljoen overnachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van het statistische bureau van de Europese Unie, Eurostat die daarvoor data van de vier grootste aanbieders analyseerde.

In Nederland verbleven bezoekers in 2021 6,5 miljoen nachten in particuliere vakantieaccommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden aangeboden. In 2019 en 2020 ging het om respectievelijk 9,4 en 5,9 miljoen overnachtingen. In 2021 groeide het aantal overnachtingen maar werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt. Particuliere accommodaties 'snoepen' daarmee maar een heel klein deel van de reguliere markt af die in 2021 goed was voor 101 miljoen overnachtingen.

Voor de pandemie kwam 82% van de gasten uit het buitenland, in 2021 lag dat nog maar op 42% en kwamen de meeste gasten uit het eigen land. Belangrijkste buitenlandse herkomstlanden zijn Duitsland (49%), Frankrijk (7%) en België (6%). Populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland (1,8 mln. overnachtingen), Zeeland (901.000), Zuid-Holland (848.000) en Gelderland (726.000). Populairste steden zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 

De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober).

ParticuliereVerhuur

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/infographic-eurostat-data-over-particuliere-verhuur-2018-2021.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, particuliere verhuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...