Geplaatst op: 06-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Particuliere verhuur inzichtelijk

Particuliere verhuur inzichtelijk
Afbeelding van Mahrous Houses via Pixabay

In 2021 brachten bezoekers 6,5  miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties in ons land. Het gaat daarbij om accommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden verhuurd. In de hele EU ging het om bijna 364 miljoen overnachtingen. Dat blijkt uit onderzoek van het statistische bureau van de Europese Unie, Eurostat die daarvoor data van de vier grootste aanbieders analyseerde.

In Nederland verbleven bezoekers in 2021 6,5 miljoen nachten in particuliere vakantieaccommodaties die via Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor werden aangeboden. In 2019 en 2020 ging het om respectievelijk 9,4 en 5,9 miljoen overnachtingen. In 2021 groeide het aantal overnachtingen maar werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt. Particuliere accommodaties 'snoepen' daarmee maar een heel klein deel van de reguliere markt af die in 2021 goed was voor 101 miljoen overnachtingen.

Voor de pandemie kwam 82% van de gasten uit het buitenland, in 2021 lag dat nog maar op 42% en kwamen de meeste gasten uit het eigen land. Belangrijkste buitenlandse herkomstlanden zijn Duitsland (49%), Frankrijk (7%) en België (6%). Populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland (1,8 mln. overnachtingen), Zeeland (901.000), Zuid-Holland (848.000) en Gelderland (726.000). Populairste steden zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 

De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober).

ParticuliereVerhuur

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/infographic-eurostat-data-over-particuliere-verhuur-2018-2021.htm
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, particuliere verhuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
25/05/23
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.
10/05/23
Limburg Marketing gebruikt Leefstijlvinder voor nieuwe consumentenwebsite
Op de nieuwe toeristische website Hart van Limburg speelt de Leefstijlvinder een hoofdrol. Limburg Marketing heeft haar consumenten website een gloednieuw design gegeven en het ‘doen’ submenu op de zeven verschillende leefstijlen gebaseerd.