Geplaatst op: 13-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?

Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.

Het doel

Het doel van de pilot was om gedetailleerde inzichten te verzamelen over het bezoek- en verplaatsingsgedrag van specifieke groepen Duitse bezoekers in Nederland. Onderzocht is of de verzamelde data een goed alternatief is voor traditioneel onderzoek en eventueel tot structurele statistieken zou kunnen leiden. 

Heatmap

De gebruikers

Beleidsmakers, marketeers en ondernemers hebben ook behoefte aan data over het verplaatsingsgedrag van internationale dag- en verblijfsbezoekers. Het gaat dan bijvoorbeeld over de vraag: hoe bewegen internationale bezoekers zich door een gebied en door het land? Data en inzichten op dit gebied zijn cruciaal om de juiste beleidskeuzes te kunnen maken en de uitdaging van goed bezoekersmanagement het hoofd te bieden.

Het onderzoek

Kern van het onderzoek is het -met toestemming- volgen van Duitse toeristen bij hun bezoek aan Nederland met GPS-tracking. Het veldwerk voor de pilot heeft in de periode juni tot en met oktober 2021 plaatsgevonden in heel Nederland. Van de Duitse panelleden die in de betreffende periode naar Nederland zijn gereisd zijn hun verplaatsingen geregistreerd en geanalyseerd. Sommige panelleden hebben daarnaast ook nog een vragenlijst over hun bezoek aan Nederland ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door de Duitse partner GIM Traces.

De resultaten

Vanwege de pandemie namen uiteindelijk slechts 296 personen deel aan het onderzoek die 612 bezoeken aan Nederland brachten. Heel inzichtelijk waren de heatmaps van Duits bezoek aan ons land. Daarmee kunnen snel geografische verschillen inzichtelijk worden gemaakt. Omdat er geen goede link kon worden gelegd tussen de verzamelde verplaatsingsdata en de ingevulde vragenlijsten was deze data evenwel beperkt bruikbaar omdat het bezoekmotief niet duidelijk was. De methode is wel heel goed bruikbaar om gedetailleerde informatie over bezochte plaatsen in Nederland te verkrijgen. Voorwaarde daarvoor is wel voldoende deelname vanuit het herkomstland en dat bleek nog best wel lastig. 

Heatmap

Het vervolg

De LDA is nog met de Duitse partner GIM Traces in gesprek over het leveren van meer gedetailleerde en aanvullende data zodat de gebruiksmogelijkheden toenemen. Ook komt er een kennissessie om samen met de sector stil te staan bij de (on)mogelijkheden van dit type data. 

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/projecten/pilot-inzicht-in-verplaatsingsgedrag-van-buitenlandse-bezoekers-met-gps-tracking-afgerond.htm
Trefwoorden: dagrecreatie, onderzoek, inkomend dagbezoek, duitsland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...