Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei
Met 0,1 procent steeg de omzet van de
horeca in het vierde kwartaal 2022 nauwelijks ten opzichte van het derde
kwartaal, meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde
omzet) daalde met 1,3 procent. De hotels en vakantieparken doen het relatief
nog het best gerekend naar omzet maar ook zij merken daling in het volume.
Met het vierde
kwartaal 2022 is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2022 groeide de omzet van
de horeca met 53,0 procent ten opzichte van 2021. De grote groei in 2022
hangt onder meer samen met de coronamaatregelen die de horeca beperkten in 2021
en de grote prijsstijgingen.
Omzet horeca hotels en vakantieparken
De omzet van
logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde in het vierde
kwartaal van 2022 met 3,3 procent ten opzichte van een kwartaal eerder.
Hotels zetten 4,9 procent minder om dan in het voorgaande kwartaal. De
omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken,
steeg in het vierde kwartaal met 1,1 procent. Het volume (de voor
prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de logiesverstrekkers daalde
met 2,7 procent. Zowel het volume van hotels als van de overige logiesverstrekking
nam af.
Grootste omzetstijging voor hotels en cafés
In 2022 verdubbelden
hotels bijna hun omzet in vergelijking met 2021. Verhuurders van
vakantiehuisjes en campings hadden een omzetstijging van bijna 16 procent. De
omzet van de cafés groeide in 2022 met ruim 79 procent. Restaurants hebben
ruim 56 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van kantines en
cateringbedrijven was bijna 51 procent hoger en fastfoodrestaurants noteerden
een omzetstijging van bijna 26 procent.
Fastfood gaat goed
Eet- en drinkgelegenheden hebben in het vierde kwartaal 1,4 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 4,8 procent het sterkst. De kantines en catering en de restaurants hebben respectievelijk 1,1 en 0,6 procent meer omgezet. De omzet van cafés daalde echter met 1,5 procent. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam af met 0,8 procent. Bij cafés en restaurants daalde het volume, terwijl het volume van fastfoodrestaurants en kantines en catering steeg.Brede analyse: groei met 53 procent in 2022 maar vooral door prijsstijgingen
De horeca heeft vorig
jaar 53,0 procent meer omgezet dan in 2021. Alle onderliggende branches boekten
meer omzet. De omzet was ook hoger (13,5 procent) dan in het pré-coronajaar 2019.
Dat was echter toe te schrijven aan prijsstijgingen. Het volume lag vorig jaar
nog bijna een 1 procent lager dan in 2019.
De grote groei in 2022 hing onder meer samen met de coronamaatregelen in 2021.
Daar had de horeca in een groot deel van dat jaar last van. Daarnaast bereikte
de inflatie in 2022 met gemiddeld 10,0 procent een recordhoogte. Weliswaar
had de horeca in 2022 ook nog last van beperkingen door corona, maar een stuk
minder dan in 2021.