Geplaatst op: 06-03-2023

Luchtvaartmaatschappijen plus IAATA naar de rechter voor aanvechten beperking Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen plus IAATA naar de rechter voor aanvechten beperking Schiphol
KLM stapt naar de rechter.


De KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI spannen een kortgeding aan tegen de Nederlandse overheid. Directe aanleiding is het eenzijdige kabinetsbesluit om nog dit jaar het aantal vliegbewegingen op Schiphol drastisch te verminderen, zonder dat gekeken is naar alternatieven. Ook de IAATA stapt zelf naar de rechter.


De luchtvaartmaatschappijen zijn ervan overtuigd dat zij minder geluid en CO2-uitstoot kunnen realiseren mét behoud van het bestemmingennetwerk voor de miljoenen passagiers en tonnen vracht die zij elk jaar van en naar Schiphol vervoeren.


Vestigingsklimaat en bezoek

De luchthaven Schiphol levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Direct en indirect zorgen Schiphol en het netwerk voor meer dan honderdduizend banen. Dat netwerk maakt het bovendien voor buitenlandse bedrijven interessant om zich in Nederland te vestigen. En miljoenen Nederlanders maken er elk jaar gebruik van voor vakantie, familiebezoek of studie.

De luchtvaartmaatschappijen vinden het eenzijdige en plotselinge besluit van het kabinet om de luchthaven Schiphol te verkleinen van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen, met als uiteindelijke doel de reductie naar 440.000 in 2024 onbegrijpelijk.

Luchtvaartmaatschappijen doen miljardeninvesteringen om duurzaamheidsdoelstellingen op de korte en lange termijn te halen, dit zijn zowel hun eigen ambities als de doelen van overheden. Het kabinet legt operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen voor geluidsvermindering zijn onderzocht.


De luchtvaartmaatschappijen vinden het een onnodige en schadelijke beslissing, die bovendien in strijd is met nationale, Europese en internationale regelgeving. De capaciteitsreductie zou niet alleen de Nederlandse economie negatief beïnvloeden, maar ook de reismogelijkheden en het aantal verbindingen voor consumenten aanzienlijk beperken. De overheid trapt zonder correcte onderbouwing op de rem, terwijl de luchtvaart aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid. Daarom zien KLM, KLM Cityhopper, Transavia, Martinair – alle onderdeel van de Air France-KLM Group - alsmede Delta Air Lines, easyJet, Corendon en TUI zich genoodzaakt de rechter om toekomstperspectief te vragen.


De KLM Groep, die bijna 60% van het vliegverkeer op Schiphol voor haar rekening neemt, heeft deze rechtszaak aangespannen in lijn met het standpunt van moederbedrijf Air France-KLM Group. Daarnaast heeft luchtvaartbranchevereniging BARIN aangegeven dit initiatief volledig te ondersteunen. Dit initiatief wordt ook volledig ondersteund door brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European Regions Airline Association (ERA), omdat de capaciteitsreductie op Schiphol grote gevolgen heeft voor de interne luchtvaartmarkt van de EU.


IAATA ook naar de rechter

Ook de luchtvaartbranchevereniging IATA maakt samen met een aantal luchtvaartmaatschappijen de gang naar de rechter. Zij spannen zelf een kortgeding aan tegen de Nederlandse overheid.

 

"Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluid en CO2. Daarom investeren we miljarden in vlootvernieuwing en de inkoop van SAF. Uiteindelijk geeft dat meer resultaat op het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen wereldwijd in stand kan worden gehouden. Dat is positief voor de miljoenen Nederlanders die elk jaar met KLM vliegen voor zaken, vakantie, studie of familiebezoek en voor de verladers die hun goederen door ons laten vervoeren. Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten,” meldt Marjan Rintel, CEO KLM, over de zaak.


Arjan Kers, General manager TUI Nederland: "TUI ondersteunt dit initiatief van harte. Het is een slechte zaak dat de voorgenomen maatregelen de Nederlandse reizigers zullen beperken in hun reismogelijkheden. De maatregelen zijn in strijd met de Europese regelgeving en het overheidsbeleid dat sinds jaar en dag gevoerd is. De maatregelen belonen niet de inspanningen die zijn en worden gedaan door de airlines om geluid en uitstoot te reduceren.”


Steven van der Heijden, CEO Corendon, over de invloed van de beperking in het aantal passagiers voor mensen die met vakantie willen. "Veel steviger sturen op snelle vlootvernieuwing reduceert geluidshinder en uitstoot op korte termijn veel meer dan een capaciteitsbeperking. Die zorgt er alleen maar voor dat zowel netwerkverbindingen als vakantievluchten onder druk komen te staan en de reizigers de grens over worden gejaagd.”


William Vet, Country Manager easyJet, wijst op de routekaart naar een milieuvriendelijke ontwikkeling van zijn vloot. "Door te kiezen voor een willekeurig vluchtplafond gaat de Nederlandse regering volledig voorbij aan zowel de inspanningen van de industrie voor decarbonisatie als de sociaaleconomische voordelen van de luchtvaart, waardoor de connectiviteit aanzienlijk wordt verminderd. easyJet neemt belangrijke stappen in de richting van het koolstofvrij maken van onze activiteiten, met de recente publicatie van onze routekaart naar netto nul CO2 in 2050, die een combinatie van operationele efficiëntie, vlootvernieuwing en andere elementen zoals modernisering van het luchtruim omvat.”

 

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, rechter, beperking, milieu, geluidshinder, Schiphol, beperking

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
    In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
    31/01/25
    Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
    Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
    Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
    30/01/25
    Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
    Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
    30/01/25
    Exclusief voor leden
    Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
    In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
    29/01/25
    Exclusief voor leden
    5 grote museale ontwikkelingen in New York
    In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
    28/01/25
    Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
    Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
    28/01/25
    Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
    De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

    ||| Agenda |||

    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...