Luchtvaartmaatschappijen plus IAATA naar de rechter voor aanvechten beperking Schiphol
De KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI spannen een kortgeding
aan tegen de Nederlandse overheid. Directe aanleiding is het eenzijdige
kabinetsbesluit om nog dit jaar het aantal vliegbewegingen op Schiphol
drastisch te verminderen, zonder dat gekeken is naar alternatieven. Ook de IAATA stapt zelf naar de rechter.
De luchtvaartmaatschappijen zijn ervan overtuigd dat zij
minder geluid en CO2-uitstoot kunnen realiseren mét behoud van het bestemmingennetwerk
voor de miljoenen passagiers en tonnen vracht die zij elk jaar van en naar
Schiphol vervoeren.
Vestigingsklimaat en bezoek
De luchthaven Schiphol
levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Direct en indirect
zorgen Schiphol en het netwerk voor meer dan honderdduizend banen. Dat netwerk
maakt het bovendien voor buitenlandse bedrijven interessant om zich in
Nederland te vestigen. En miljoenen Nederlanders maken er elk jaar gebruik van
voor vakantie, familiebezoek of studie.
De
luchtvaartmaatschappijen vinden het eenzijdige en plotselinge besluit van het
kabinet om de luchthaven Schiphol te verkleinen van 500.000 naar 460.000
vliegbewegingen, met als uiteindelijke doel de reductie naar 440.000
in 2024 onbegrijpelijk.
Luchtvaartmaatschappijen doen miljardeninvesteringen om
duurzaamheidsdoelstellingen op de korte en lange termijn te halen, dit zijn
zowel hun eigen ambities als de doelen van overheden. Het kabinet legt
operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen
voor geluidsvermindering zijn onderzocht.
De
luchtvaartmaatschappijen vinden het een onnodige en schadelijke beslissing, die
bovendien in strijd is met nationale, Europese en internationale regelgeving.
De capaciteitsreductie zou niet alleen de Nederlandse economie negatief
beïnvloeden, maar ook de reismogelijkheden en het aantal verbindingen voor
consumenten aanzienlijk beperken. De overheid trapt zonder correcte
onderbouwing op de rem, terwijl de luchtvaart aantoonbaar resultaat boekt als
het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid. Daarom zien KLM, KLM Cityhopper,
Transavia, Martinair – alle onderdeel van de Air France-KLM Group - alsmede
Delta Air Lines, easyJet, Corendon en TUI zich genoodzaakt de rechter om
toekomstperspectief te vragen.
De KLM Groep, die
bijna 60% van het vliegverkeer op Schiphol voor haar rekening neemt, heeft deze
rechtszaak aangespannen in lijn met het standpunt van moederbedrijf Air
France-KLM Group. Daarnaast heeft luchtvaartbranchevereniging BARIN aangegeven
dit initiatief volledig te ondersteunen. Dit initiatief wordt ook volledig
ondersteund door brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European
Regions Airline Association (ERA), omdat de capaciteitsreductie op Schiphol
grote gevolgen heeft voor de interne luchtvaartmarkt van de EU.
IAATA ook naar de rechter
Ook de
luchtvaartbranchevereniging IATA maakt samen met een aantal
luchtvaartmaatschappijen de gang naar de rechter. Zij spannen zelf een
kortgeding aan tegen de Nederlandse overheid.
"Wij omarmen de
doelstellingen voor minder geluid en CO2. Daarom investeren we miljarden in
vlootvernieuwing en de inkoop van SAF. Uiteindelijk geeft dat meer resultaat op
het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen
wereldwijd in stand kan worden gehouden. Dat is positief voor de miljoenen
Nederlanders die elk jaar met KLM vliegen voor zaken, vakantie, studie of
familiebezoek en voor de verladers die hun goederen door ons laten vervoeren.
Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons
gedwongen zien de stap naar de rechter zetten,” meldt Marjan Rintel, CEO KLM,
over de zaak.
Arjan Kers, General
manager TUI Nederland: "TUI ondersteunt dit initiatief van harte. Het is een
slechte zaak dat de voorgenomen maatregelen de Nederlandse reizigers zullen
beperken in hun reismogelijkheden. De maatregelen zijn in strijd met de Europese
regelgeving en het overheidsbeleid dat sinds jaar en dag gevoerd is. De
maatregelen belonen niet de inspanningen die zijn en worden gedaan door de
airlines om geluid en uitstoot te reduceren.”
Steven van der
Heijden, CEO Corendon, over de invloed van de beperking in het aantal
passagiers voor mensen die met vakantie willen. "Veel steviger sturen op snelle
vlootvernieuwing reduceert geluidshinder en uitstoot op korte termijn veel meer
dan een capaciteitsbeperking. Die zorgt er alleen maar voor dat zowel
netwerkverbindingen als vakantievluchten onder druk komen te staan en de reizigers
de grens over worden gejaagd.”
William Vet, Country
Manager easyJet, wijst op de routekaart naar een milieuvriendelijke ontwikkeling
van zijn vloot. "Door te kiezen voor een willekeurig vluchtplafond gaat de
Nederlandse regering volledig voorbij aan zowel de inspanningen van de
industrie voor decarbonisatie als de sociaaleconomische voordelen van de
luchtvaart, waardoor de connectiviteit aanzienlijk wordt verminderd. easyJet
neemt belangrijke stappen in de richting van het koolstofvrij maken van onze
activiteiten, met de recente publicatie van onze routekaart naar netto nul CO2 in
2050, die een combinatie van operationele efficiëntie, vlootvernieuwing en
andere elementen zoals modernisering van het luchtruim omvat.”