Geplaatst op: 10-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?
Almudena González Gutiérrez de León (Saxion).

Ken je het evenement Slag om Grolle nog niet? Afgelopen jaar trok de nagespeelde slag 40.000 bezoekers. Almudena González Gutiérrez de León (Saxion) doet onderzoek naar een extra laag bij dit evenement voor internationaal toerisme. De groeipotentie is groot en Almudena is op zoek met Europese partners naar de internationale ‘Spanish Road’. Wil je weten hoe ze dat voor elkaar krijgt? Kijk dan naar de online inspiratiesessie van het Trendcongres.


 


De achtste editie van de Slag om Grolle is een groot succes geworden in 2022. Niet eerder werd het driedaagse evenement door zoveel mensen bezocht. 40.000 bezoekers kwamen een of meer dagen naar de Achterhoekse vestingstad Groenlo. Dat maakt de groeipotentie duidelijk. Aan de veldslag, die de belegering van het stadje Groenlo in 1627 laat herbeleven, deden ruim 1100 binnenlandse en buitenlandse re-enactors mee. De binnenstad van Groenlo was aangekleed door handelaren, ambachten en muzikanten samen met 60 lokale groepen. Almudena González Gutiérrez de León gaat met het Spaanse verhaal van dit evenement verder en dat levert een internationale toeristische laag op..

Wat is die Spanish Road?
"Ik ben zo blij dat in de uitzending ook de internationale kant van het project verteld kan worden,” meldt Almudena. Want wat is het verhaal? De Spaanse koning kon zijn troepen niet overzee naar Nederland verschepen. Daarop vroeg hij zijn beste soldaten om over land naar de opstandige gebieden in het noorden te sturen. Die route staat bekend als ‘the Spanish Road’. Deze eindigt bij Grolle. Almudena geeft alvast een kleine vooruitblik prijs op haar interview dat in het Engels wordt gehouden. Voor DMO's, studenten, beleidsmakers en bedrijven is dit zeker een inspirerende case.

Almudena: "The novelty of this idea is not based on the artificial linking of tourism products in different places, all of them intertwined without a storyline, but rather on the creation of a route of a cultural nature that highlights the interconnection between tourist destinations through storytelling.” Of het haar lukt en hoe dat proces gaat, daar vertelt ze over. Schrijf je gratis in en je krijgt de link naar het hele interview.

Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL Stenden), Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme, HZ) en Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) over waarom zij Zeeuwse gemeenten ondersteunt met presentaties over regionale toeristische ontwikkelingen.


Samen met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Trefwoorden: uitzending, Almudena, Grolle, Spanish Road, toerisme, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.