Geplaatst op: 10-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Manifest: Van Gogh wijst ons de weg

Manifest: Van Gogh wijst ons de weg

Drie Brabantse vrijetijdsorganisaties, die zich rond Van Gogh in Brabant hebben verenigd, roepen in het manifest ’Van Gogh wijst ons de weg’ politieke partijen en de aanstaande provinciale bestuurders op tot een verbindend narratief voor de grote opgaven waar de provincie voor staat. Net als veel andere provincies staat Brabant de komende jaren voor grote ruimtelijke en sociaal-maatschappelijke opgaven. 

In dat narratief staat Van Gogh’s gedachtengoed centraal om de schoonheid van het landschap, en de mensen die erin werken, te zien en uit te dragen. Oog voor de menselijke maat, sociaal bewogen en innovatief van nature. Of zoals Van Gogh het zelf stelde: "Hoopvol uitkijken naar betere tijden moet niet alleen een gevoel blijven. Het gevoel moet je omzetten in daden.”

Verbindend kwaliteitsconcept

Volgens Van Gogh Nationaal Park, Stichting Van Gogh Homeland en Van Gogh Sites Foundation heeft Brabant met de wereldberoemde schilder een sterk narratief in handen en een verbindend kwaliteitsconcept. Van Goghs liefde voor het Brabantse landschap is volgens de schrijvers van het manifest een onuitputtelijke inspiratiebron. "Zijn verbindende kracht maakt samenwerking in complexe maatschappelijke opgaven mogelijk. Respect voor het alledaagse. Liefde voor de hardwerkende mens, non-conformistisch en soms net even buiten de lijnen kleurend als het gaat om verworvenheden en tomeloze ambitie om de beste van de wereld te willen zijn.” 

Volgens de organisaties gaat de samenwerking van de Van Gogh-organisaties in Brabant dwars door stad en platteland en verbindt in Brabant Oost en West met elkaar. Deze samenwerking nodigt uit tot experimenteren, is innovatief, hoopvol, kent diverse proeftuinen en zet verbeeldingskracht in. Net zoals Van Gogh.


Trefwoorden: beleid, provincies, noord-brabant, vrije tijd

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
28/10/24
Halsema slaat eerste munt Amsterdam 750 jaar
Burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, heeft op 27 oktober de eerste zilveren herdenkingsmunt vo...
25/10/24
Strategische agenda stedelijk toerisme
Het Lectorenplatform en Expertisenetwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) hebben hun strategische agenda Urban Tourism: A Call to Action gepresenteerd. Deze onderzoeksagenda heeft als doel om het begrip van (transformative) urban tourism te verdiepen en de samenwerking tussen alle betrokken partijen te stimuleren en te faciliteren.