De Travel Trends van Google
De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag de trends volgens Google, gepresenteerd door directeur product management Michael Trauttmansdorf.
Reizigers zoeken andere bestemmingen
Trauttmansdorf ziet in de data van Google een fors terugverende vraag. "Maar dat is geen nieuws op dit moment. Wat we wel zien is een heel ander consumentengedrag dan voor de pandemie.” Google ziet dat consumenten nieuwe ervaringen en touchpoints zoeken. Ook is de belangstelling voor droomreizen enorm toegenomen: "38% van de consumenten wil een one in a lifetime trip maken, meer dan ooit gemeten. Reizigers staan bovendien meer open voor nieuwe merken en willen nieuwe relaties met brands opbouwen.
Inspirerende content belangrijker dan ooit
Een bijzonder bijna tegenstrijdig insight betreft het surfgedrag van reizigers. Voor 77% moet zoeken van reizen makkelijker worden maar tegelijkertijd ziet Google dat ze meer tijd investeren in inspiratie, zoeken en boeken. Daarom is goede digitale inspiratiecontent is belangrijker dan ooit. "Vakantiegangers willen meer dan ooit geïnspireerd worden met filmpjes en mooie foto’s. Maar wel van creators die ze vertrouwen.” Voor 90% van de reizigers zijn digitale touchpoints van invloed op hun reisplannen.
"Vroeger hebben we bij Google reizen heel factbased gepresenteerd”, vertelde Trauttmansdorf aan een volle zaal. "Maar dat was niet heel erg engaging. We zijn een andere weg ingeslagen en presenteren reisbestemmingen nu veel visueler met prachtige foto’s en video.” Het gaat volgens Google om reimaging snackable visual content. Mooi is dat gebruikers In video’s exacte locaties van points of interest kunnen vastleggen en hun reis er naar toe plannen. Youtube is en blijft belangrijk voor Google want het bereikt 90% van alle reizigers ouder dan 19 jaar.
Sustainable
Reizigers willen volgens Trauttmansdorf worden geholpen in hun ingewikkelde logistieke zoektocht naar een ideale vakantie. Maar ze willen dat wel verantwoord doen. Daarom presenteert Google naast kosten en tijd ook de ecologische impact van de gekozen reis.
AI is de derde digitale revolutie
We hebben op internet te maken met een explosie van touch points en daar kan Google Artificial Intelligence (AI) mee helpen. AI is voor Google de derde grote online innovatie die we gaan doormaken. De eerste was het internet zelf, toen kwam mobiel en AI is de derde. "Zonder dat we het ons realiseren zit AI al in de palm van onze hand. Zo vult Gmail bij het opstellen van een mail al zinnen aan, zit er een magische gum in Photos en in kaarten gebruiken we AI voor de beste routes.”
Hogere conversie
Ook op advertentiegebied zit Google niet stil. Performance Max helpt adverteerders door de 7 Google advertentiekanalen met als doel een hoge return on investment. Gebruikers van Performance Max hebben een 18% hogere conversie per actie.
Travel Insights
Voor de reisbranche zijn de Travel Insights van Google zeer relevant. Wil je weten waar reizigers naar toe reizen en waar ze vandaan komen. Op Travel Insights staan de antwoorden. Voor hotels zijn de Hotel Insights weer heel waardevol.