Geplaatst op: 14-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De Travel Trends van Google

De Travel Trends van Google

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag de trends volgens Google, gepresenteerd door directeur product management Michael Trauttmansdorf.

Reizigers zoeken andere bestemmingen

Trauttmansdorf ziet in de data van Google een fors terugverende vraag. "Maar dat is geen nieuws op dit moment. Wat we wel zien is een heel ander consumentengedrag dan voor de pandemie.” Google ziet dat consumenten nieuwe ervaringen en touchpoints zoeken. Ook is de belangstelling voor droomreizen enorm toegenomen: "38% van de consumenten wil een one in a lifetime trip maken, meer dan ooit gemeten. Reizigers staan bovendien meer open voor nieuwe merken en willen nieuwe relaties met brands opbouwen.

Inspirerende content belangrijker dan ooit

Een bijzonder bijna tegenstrijdig insight betreft het surfgedrag van reizigers. Voor 77% moet zoeken van reizen makkelijker worden maar tegelijkertijd ziet Google dat ze meer tijd investeren in inspiratie, zoeken en boeken. Daarom is goede digitale inspiratiecontent is belangrijker dan ooit. "Vakantiegangers willen meer dan ooit geïnspireerd worden met filmpjes en mooie foto’s. Maar wel van creators die ze vertrouwen.” Voor 90% van de reizigers zijn digitale touchpoints van invloed op hun reisplannen.

"Vroeger hebben we bij Google reizen heel factbased gepresenteerd”, vertelde Trauttmansdorf aan een volle zaal. "Maar dat was niet heel erg engaging. We zijn een andere weg ingeslagen en presenteren reisbestemmingen nu veel visueler met prachtige foto’s en video.” Het gaat volgens Google om reimaging snackable visual content. Mooi is dat gebruikers In video’s exacte locaties van points of interest kunnen vastleggen en hun reis er naar toe plannen. Youtube is en blijft belangrijk voor Google want het bereikt 90% van alle reizigers ouder dan 19 jaar.

Sustainable

Reizigers willen volgens Trauttmansdorf worden geholpen in hun ingewikkelde logistieke zoektocht naar een ideale vakantie. Maar ze willen dat wel verantwoord doen. Daarom presenteert Google naast kosten en tijd ook de ecologische impact van de gekozen reis.

AI is de derde digitale revolutie

We hebben op internet te maken met een explosie van touch points en daar kan Google Artificial Intelligence (AI) mee helpen. AI is voor Google de derde grote online innovatie die we gaan doormaken. De eerste was het internet zelf, toen kwam mobiel en AI is de derde. "Zonder dat we het ons realiseren zit AI al in de palm van onze hand. Zo vult Gmail bij het opstellen van een mail al zinnen aan, zit er een magische gum in Photos en in kaarten gebruiken we AI voor de beste routes.”

Hogere conversie

Ook op advertentiegebied zit Google niet stil. Performance Max helpt adverteerders door de 7 Google advertentiekanalen met als doel een hoge return on investment. Gebruikers van Performance Max hebben een 18% hogere conversie per actie.

Travel Insights

Voor de reisbranche zijn de Travel Insights van Google zeer relevant. Wil je weten waar reizigers naar toe reizen en waar ze vandaan komen. Op Travel Insights staan de antwoorden. Voor hotels zijn de Hotel Insights weer heel waardevol.

Trefwoorden: reizen, reisbranche, vakanties, trends

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
18/12/24
Exclusief voor leden
Booking.com niet eens met Consumentbond over 'onzindiensten'
Consumentenbond publiceerde op 16 december een veelbesproken onderzoek naar boekingssites in de reiswereld. De organisatie vond vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Booking.com reageert op de bevindingen en is het niet eens met de conclusies van de Consumentenbond.
17/12/24
Stagevergoeding gaat niet mee met inflatie
Het aandeel studenten op het mbo en hbo dat een stagevergoeding krijgt is tussen 2015 en 2022 gestegen van 56% naar 65%. Tegelijkertijd zijn de gemiddelde vergoedingen niet volledig meegegroeid met de inflatie.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.