Geplaatst op: 14-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De Travel Trends van Google

De Travel Trends van Google

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag de trends volgens Google, gepresenteerd door directeur product management Michael Trauttmansdorf.

Reizigers zoeken andere bestemmingen

Trauttmansdorf ziet in de data van Google een fors terugverende vraag. "Maar dat is geen nieuws op dit moment. Wat we wel zien is een heel ander consumentengedrag dan voor de pandemie.” Google ziet dat consumenten nieuwe ervaringen en touchpoints zoeken. Ook is de belangstelling voor droomreizen enorm toegenomen: "38% van de consumenten wil een one in a lifetime trip maken, meer dan ooit gemeten. Reizigers staan bovendien meer open voor nieuwe merken en willen nieuwe relaties met brands opbouwen.

Inspirerende content belangrijker dan ooit

Een bijzonder bijna tegenstrijdig insight betreft het surfgedrag van reizigers. Voor 77% moet zoeken van reizen makkelijker worden maar tegelijkertijd ziet Google dat ze meer tijd investeren in inspiratie, zoeken en boeken. Daarom is goede digitale inspiratiecontent is belangrijker dan ooit. "Vakantiegangers willen meer dan ooit geïnspireerd worden met filmpjes en mooie foto’s. Maar wel van creators die ze vertrouwen.” Voor 90% van de reizigers zijn digitale touchpoints van invloed op hun reisplannen.

"Vroeger hebben we bij Google reizen heel factbased gepresenteerd”, vertelde Trauttmansdorf aan een volle zaal. "Maar dat was niet heel erg engaging. We zijn een andere weg ingeslagen en presenteren reisbestemmingen nu veel visueler met prachtige foto’s en video.” Het gaat volgens Google om reimaging snackable visual content. Mooi is dat gebruikers In video’s exacte locaties van points of interest kunnen vastleggen en hun reis er naar toe plannen. Youtube is en blijft belangrijk voor Google want het bereikt 90% van alle reizigers ouder dan 19 jaar.

Sustainable

Reizigers willen volgens Trauttmansdorf worden geholpen in hun ingewikkelde logistieke zoektocht naar een ideale vakantie. Maar ze willen dat wel verantwoord doen. Daarom presenteert Google naast kosten en tijd ook de ecologische impact van de gekozen reis.

AI is de derde digitale revolutie

We hebben op internet te maken met een explosie van touch points en daar kan Google Artificial Intelligence (AI) mee helpen. AI is voor Google de derde grote online innovatie die we gaan doormaken. De eerste was het internet zelf, toen kwam mobiel en AI is de derde. "Zonder dat we het ons realiseren zit AI al in de palm van onze hand. Zo vult Gmail bij het opstellen van een mail al zinnen aan, zit er een magische gum in Photos en in kaarten gebruiken we AI voor de beste routes.”

Hogere conversie

Ook op advertentiegebied zit Google niet stil. Performance Max helpt adverteerders door de 7 Google advertentiekanalen met als doel een hoge return on investment. Gebruikers van Performance Max hebben een 18% hogere conversie per actie.

Travel Insights

Voor de reisbranche zijn de Travel Insights van Google zeer relevant. Wil je weten waar reizigers naar toe reizen en waar ze vandaan komen. Op Travel Insights staan de antwoorden. Voor hotels zijn de Hotel Insights weer heel waardevol.

Trefwoorden: reizen, reisbranche, vakanties, trends

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...