Terugkijken naar de online inspiratiesessie over toeristische ontwikkelingen in de regio
Kijk hier de online uitzending terug over toerisme in de regio. In de 1e online uitzending stond het toerisme in de stedelijke
omgeving centraal. Nu laten we vier sprekers aan het woord over toeristische
ontwikkelingen die juist de regio versterken.
Dat kan op verschillende manieren en lagen. Dat kan met storytelling, hoe je daarmee een Europese route ontwikkelt. Dit is een bijzondere visie op The Spanish Way
dat verbonden wordt aan het grote evenement Slag om Grolle.
Dat gaat om de toeristische beleving en daarmee een extra bezoekincentive met
Waddengastronomie voor Noord-Holland, Friesland en Groningen.
Duurzaamheid en energietransitie, net in de regio ontstaan hier verdiepende
projecten voor.
En waarom presentaties geven aan Zeeuwse gemeenteraden over toerisme? Dat
blijkt hard nodig, met verrassende inzichten over aanbod en vraag.
Kijken dus, interviews met Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme),
Anke Arts (NHL Stenden), Simon Witt (HZ) en Almudena Gonzalez (Saxion).
Samen met partners
De twee online
uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden
mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool
Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of
Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie
Nederland.
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.