TUI wil de Amazon van reizen worden
De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. CEO Sebastian Ebel van TUI ging dieper in op de uitdagingen van zijn reisbedrijf. TUI wil de komende jaren groeien, nieuwe klanten werven en nieuwe producten voor haar bestaande klanten ontwikkelen. Alles met als doel de Amazon van reizen worden.
Eigen loyaltyprogramma
TUI introduceert nog dit jaar een eigen loyaltyprogramma. Ebel was onder de indruk van het loyaltyprogramma van Hilton. Een programma dat veel verder gaat dan punten sparen alleen maar een programma waarmee je zelf kunt inchecken en de deur van je kamer kunt openen. Het toekomstige programma van TUI omvat niet alleen loyalty maar ook gemak. TUI wil veel meer controle hebben over de waardeketen en klanten door de hele klantreis van dienst kunnen zijn. "De technologie is daarvoor beschikbaar.”
Focus op dynamic packaging
Groeikansen ziet TUI in meer en eigen exclusieve content. Ook dynamic packaging is voor TUI een grote groeimarkt. Nu al koopt 25% van de klant losse reisonderdelen. "We willen dat de klant meer losse producten bij TUI boekt en niet alleen 1 maal per jaar een pakketreis. We krijgen nu al veel nieuwe klanten binnen die losse producten bij TUI kopen.” Die ambitie gaat heel ver, zo liet Ebel zich ontvallen: "TUI wil de Amazon van de leisure worden waar je regelmatig een reisproduct afneemt.” Een mooi voorbeeld van de doorgedreven dynamic packaging zijn de rondreizen waar klanten zelf hun reisprogramma kunnen samenstellen en bij een wijziging van het programma latere onderdelen zich automatisch aanpassen.
Musement beste investering ooit
Musement van TUI waar tickets voor losse attracties, musea en andere activiteiten kunnen worden geboekt, is daarbij een belangrijk speerpunt. "Musement was een van de beste investeringen die TUI ooit heeft gedaan.”
Meer eigen hotels
TUI wil veel meer in control zijn over de reisonderdelen die het verkoopt. Het nieuwe hotelfonds moet daar een belangrijke rol in gaan spelen. Van de hotels die via dit fonds worden gekocht, is TUI voor 10% eigenaar maar voert voor 100% het management.
Minder reizigers, meer omzet
TUI heeft in 2022 20% minder reizigers gehad ten opzichte van 2019 maar de omzet was wel significant hoger. Voor 2023 moet de achterstand in pax op 10% liggen.
Moelijker markt door kosten levensonderhoud
Maar dat betekent niet dat alles bij hetzelfde is gebleven. Vakantiegangers blijven langer en ze kopen meer branded products. Aan de onderkant van de markt ziet TUI een moeilijker markt met klanten die moeite hebben met het aan elkaar knopen van de eindjes door de opgelopen kosten van het dagelijks leven. "Een aanzienlijk deel van de consumenten kan zich een vakantie door de inflatie niet meer veroorloven.” Verwachtingen wilde Ebel niet graag doen maar hij ziet de toekomst zonnig tegemoet "The best is stil lto come.”
Duurzaamheid is core business
Voor de reisbranche goed nieuws want TUI blijft in alle verkoopkanalen actief. Ook de milieubeweging kan een klein vlaggetje uithangen als de Ebel mogen geloven "Duurzaamheid is de kern van onze business en zien we als een kans. We willen daarin vooroplopen.” Nog dit jaar opent TUI haar eerste klimaatneutrale hotels.