Geplaatst op: 20-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De reistrends van Airbnb

De reistrends van Airbnb
Photo by John Tekeridis on Pexels

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Airbnb kon natuurlijk niet in het kennisprogramma ontbreken. On stage werd CEO/COO Kathrin Anselm Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en landen van het voormalige Oostblok geïnterviewd door Lea Jordan.

Grote veranderingen in reisgedrag nu al zichtbaar

Volgens Anselm staat de travel industry aan het begin van een paradigmashift. "Travel is back, but different.” Nu al zien ze bij Airbnb heel wat verschillen met de periode van voor de pandemie. Over het algemeen is internationaal reizen terug maar bijvoorbeeld stedentrips moeten nog volledig herstellen. Anselm had nog wel meer trends en ontwikkelingen naar de ITB meegenomen: "We zien langere verblijven; 20% van onze boekingen is langer dan 28 dagen. Er zijn miljoenen mensen die niet meer vastzitten aan een werklocatie en dus over de hele wereld reizen, werken en verblijven. We zien ook dat mensen nu meer reizen naar culturele en historische locaties en meer solo travel, ook bij vrouwelijke reizigers.”

Zorgen om oplopende kosten voor consumenten

Zorgen zijn er ook met de oplopende kosten van levensonderhoud. "Wij zullen als organisatie veerkrachtig en creatief moeten zijn”, stelde Anselm. "Aan de andere kant is het verhuren van een kamer via Airbnb een geweldige manier is om je inkomen te vergroten.” En dat blijkt want Airbnb ziet een toename van hosts die losse kamers willen verhuren. "Reizigers zoeken in tijden van crisis een betaalbare accommodatie. We zien een crisis dan ook als een business opportunity.”

Stapjes in duurzaamheid

Ook op duurzaamheid acteert Airbnb maar zijn ze nog wel zoekende: "Er geen gouden regel en je zult veel moeten uitproberen. Al onze kantoren draaien al op hernieuwbare energie en in 2030 is onze bedrijfsvoering net zero.” Maar Airbnb realiseert zich dat ook de hosts aan zet zijn om hun operatie te verduurzamen. "We steken daarom 1 miljoen dollar in sustainable projecten bij onze hosts.”

Opvang vluchtelingen

In Europa is Airbnb het afgelopen jaar heel druk geweest met de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. "Met dank aan onze amazing community of hosts hebben we 130.000 Oekraïners gehuisvest.” Airbnb steunt de hosts financieel die dat tegen een discount doen.


Trefwoorden: reisbranche, horeca, particuliere verhuur, hotels, trends

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.