Geplaatst op: 24-03-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT
Publicatie: R&T 2023-1

Trends & verwachtingen voor 2023

De consument wordt voorzichtiger met de uitgaven

Trends & verwachtingen voor 2023
De vrijetijdsbranche is over het algemeen optimistisch over 2023. Dat leert een rondgang langs vertegenwoordigers van NBTC, Trends & Tourism, Sunweb, Roompot en Toverland.

De verwachtingen van NBTC voor 2023 zijn positief. Daarbij wordt ten opzichte van 2023 een lichte groei verwacht bij het aantal binnenlandse verblijfsgasten (+2% naar meer dan 29 miljoen). Voor Nederlandse vakantiegangers naar het buitenland wordt een groei verwacht van 8 tot 10% en voor inkomend toerisme een groei van 16% tot 18,5 miljoen verblijfsgasten. 

Van der Most focust vooral op het vakantiegedrag van Nederlanders. Hij wijst op recente CBS-cijfers over het vakantiegedrag van Nederlanders in 2021. Daar kwam uit dat de vakantiedeelname en vakantiefrequentie over dat jaar alweer behoorlijk hersteld waren (77% respectievelijk 2,8 keer).

Mattijs ten Brink van Sunweb is optimistisch over 2023: "Vorig jaar was het beste jaar ooit voor Sunweb Group en we verwachten dat 2023 ook een goed jaar wordt. Het gaat bij ons beter dan in de markt, zowel op het gebied van winterzon- als skivakanties. Daarnaast zien we sinds kerst al een sterke toename in het aantal boekingen voor de zomervakantie. Ook deze maand stijgt het aantal zomervakantieboekingen door in vergelijking met vorig jaar.”

Van Cutsem van Roompot zag dat in 2022 veel Europeanen zich sterk lieten leiden door landelijke en internationale coronabeperkingen in hun reis- en boekingsgedrag. "Sluitingen en/of beperkingen van de faciliteiten, inreis- en groepsbeperkingen en onzekerheid of de reisplannen wel zouden mogen doorgaan, zorgden voor meer lastminute beslissers vanuit het buitenland. Wie in eigen land zou blijven, had hierdoor langer een grote keuze.” Die ongerustheid is er volgens Van Cutsem begin 2023 niet meer: "Buitenlandse vakantiegangers boeken weer ruim op voorhand om van de ruimste keuze te kunnen genieten. Ook grotere vakantievilla’s en accommodaties zijn weer erg in trek.”

Gelissen van Toverland verwacht dat het aantal bezoekers in 2023 zal groeien ten opzichte van 2022. "Medio 2023 openen we namelijk vier nieuwe attracties en vijf nieuwe belevingen in ons themagebied Avalon. Daarnaast presenteren we vanaf de start van het zomerseizoen op 1 april een nieuwe parkshow. Ook zetten we dit jaar volop in op verlengde openingstijden en investeringen in onze seizoensactiviteiten – zoals Halloween – een strategie die ook in 2022 al succesvol gebleken is.”

Lees als abonnee het complete artikel met alle trends en verwachtingen.
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toerisme, vakanties, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche, attractieparken, toekomstverwachtingen, trends

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.