Geplaatst op: 24-03-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT
Publicatie: R&T 2023-1

Trends & verwachtingen voor 2023

De consument wordt voorzichtiger met de uitgaven

Trends & verwachtingen voor 2023
De vrijetijdsbranche is over het algemeen optimistisch over 2023. Dat leert een rondgang langs vertegenwoordigers van NBTC, Trends & Tourism, Sunweb, Roompot en Toverland.

De verwachtingen van NBTC voor 2023 zijn positief. Daarbij wordt ten opzichte van 2023 een lichte groei verwacht bij het aantal binnenlandse verblijfsgasten (+2% naar meer dan 29 miljoen). Voor Nederlandse vakantiegangers naar het buitenland wordt een groei verwacht van 8 tot 10% en voor inkomend toerisme een groei van 16% tot 18,5 miljoen verblijfsgasten. 

Van der Most focust vooral op het vakantiegedrag van Nederlanders. Hij wijst op recente CBS-cijfers over het vakantiegedrag van Nederlanders in 2021. Daar kwam uit dat de vakantiedeelname en vakantiefrequentie over dat jaar alweer behoorlijk hersteld waren (77% respectievelijk 2,8 keer).

Mattijs ten Brink van Sunweb is optimistisch over 2023: "Vorig jaar was het beste jaar ooit voor Sunweb Group en we verwachten dat 2023 ook een goed jaar wordt. Het gaat bij ons beter dan in de markt, zowel op het gebied van winterzon- als skivakanties. Daarnaast zien we sinds kerst al een sterke toename in het aantal boekingen voor de zomervakantie. Ook deze maand stijgt het aantal zomervakantieboekingen door in vergelijking met vorig jaar.”

Van Cutsem van Roompot zag dat in 2022 veel Europeanen zich sterk lieten leiden door landelijke en internationale coronabeperkingen in hun reis- en boekingsgedrag. "Sluitingen en/of beperkingen van de faciliteiten, inreis- en groepsbeperkingen en onzekerheid of de reisplannen wel zouden mogen doorgaan, zorgden voor meer lastminute beslissers vanuit het buitenland. Wie in eigen land zou blijven, had hierdoor langer een grote keuze.” Die ongerustheid is er volgens Van Cutsem begin 2023 niet meer: "Buitenlandse vakantiegangers boeken weer ruim op voorhand om van de ruimste keuze te kunnen genieten. Ook grotere vakantievilla’s en accommodaties zijn weer erg in trek.”

Gelissen van Toverland verwacht dat het aantal bezoekers in 2023 zal groeien ten opzichte van 2022. "Medio 2023 openen we namelijk vier nieuwe attracties en vijf nieuwe belevingen in ons themagebied Avalon. Daarnaast presenteren we vanaf de start van het zomerseizoen op 1 april een nieuwe parkshow. Ook zetten we dit jaar volop in op verlengde openingstijden en investeringen in onze seizoensactiviteiten – zoals Halloween – een strategie die ook in 2022 al succesvol gebleken is.”

Lees als abonnee het complete artikel met alle trends en verwachtingen.
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toerisme, vakanties, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche, attractieparken, toekomstverwachtingen, trends

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.