Geplaatst op: 07-04-2023
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: R&T 2023-1

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

Nederlanders kiezen weer voor eigen land

De markt voor recreatie- en watersportbedrijven draait door!

In de afgelopen columns hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Een markt die beïnvloed wordt door allerlei externe factoren: COVID-19, rentestijging, hoge energieprijzen en nog veel meer.

In mijn column van oktober van het vorige jaar heb ik voorspellingen gedaan over de ontwikkelingen in de markt als gevolg van de afkoeling van de woningmarkt en de hogere overdrachtsbelasting. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en kan de balans voorzichtig worden opgemaakt.

Feit is dat we in de afgelopen paar maanden diverse overdrachten hebben gehad van recreatie- en watersportbedrijven, dus nog geen negatieve tekens. Nuchter denkende ondernemers zullen zeggen dat deze overdrachten al gepland waren voordat de woningmarkt ging afkoelen. Dat klopt deels. Want voor een heel deel betroffen het transacties die gesloten werden ten tijde van de stijging van de rente, de onzekerheid over de hoogte van de energieprijzen en de afkoeling van de woningmarkt.

Grote ondernemingen blijven zoeken

Ook begin 2023 bemerken we dat de vraag naar recreatie- en watersportbedrijven ongewijzigd hoog is. Nog steeds zoeken grote concerns met of zonder private equity uitbreiding van hun activiteiten. Dat is op zich niet zo vreemd. De markt van watersport- en recreatiebedrijven heeft namelijk totaal andere parameters. De belangrijkste parameters daarbij zijn het vertrouwen en de bestedingen door de consument. En daar zit het wel goed mee. Ik spreek vele recreatieondernemers waar de boekingen voor het komende seizoen eruit knallen.

De reden voor de hoge vraag naar vakanties in Nederland laten zich raden. Ik denk persoonlijk aan de legere portemonnees bij de consumenten door de hoge inflatie, hogere benzine en energieprijzen, etc., waardoor men dichter bij huis blijft. En last but not least: Nederland is een prachtig land, mits het weer meewerkt. Ik ga vast duimen voor mooi weer, dat gun ik een ieder! Oh ja, en het is goed voor de markt.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp, 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: makelaar, accommodatie, vakantiehuis, vakantiepark, jachthaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...