Geplaatst op: 01-04-2023
Publicatie: R&T 2023-1

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst

Impuls samenwerking Hanzesteden

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst
De Hanzesteden hopen op veel blije gezichten, zoals hier in Zwolle.

Het Hanzejaar gaat beginnen. Van 1 april tot en met 31 december 2023 trekken negen samenwerkende Nederlandse Hanzesteden de aandacht naar zich toe. Hoe zit het met de regie achter dit grote evenement?

Marc Gerlings
Foto’s: MarketingOost, fotograaf Gijs Versteeg

De coördinatie in de strategie van het Hanzejaar heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Hanzesteden Marketing voert de algehele regie over de samenwerking tussen Deventer, Doesburg, Elburg, Hattem, Hasselt, Kampen, Harderwijk, Zwolle en Zutphen. Bij de uitvoering is er samenwerking met de DMO’s, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), Toerisme VAN en het NBTC. De activiteiten voor het inkomend toerisme richten zich met name op de landen om ons heen, Duitsland en België. Deze kernmarkten zijn op de hoogte van de Hanze en dat kan drempelverlagend werken in het toeristisch bezoek. Het themajaar is ontwikkeld om te vieren dat ongeveer 800 jaar geleden de Hanzesteden zijn ontstaan, een samenwerkingsverband dat soms machtiger was dan de staat. Daarnaast is dit gezamenlijke Hanzejaar 2023 een mooi vervolg op de internationale Hanzedagen die in 2017 plaatsvonden in Kampen en het is een stapsteen naar 2030, als Zwolle de Internationale Hanzedagen organiseert. Er speelt nog een doel mee. Zwolle wil in 2033 graag de titel Culturele Hoofdstad van Europa pakken.

Dat het niet makkelijk is om een strategische aanpak vast te stellen blijkt uit de verschillende doelen van de steden. Carolien Nederlof, expert in destinatie-ontwikkeling, legt als programmamanager van Hanzesteden Marketing uit dat de invulling van dit jaar veel bezoekers kan trekken: "De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering. Hiervoor is bij elke stad aanvullend budget vrijgespeeld. Waar dit budget voor wordt ingezet is uiteraard bij elke stad verschillend. De ene stad richt zich op jongeren, de andere stad gaat meer voor culturele programmering en de volgende kijkt meer naar het duurzame nieuw toeristisch aanbod.” Tijdens de Vakantiebeurs hield Carolien als zelfstandig expert een korte keynote. Zij gaf het publiek nog eens extra het belang mee van analyse, het formuleren van je ambitie en dan scherp de doelgroep en marketingdoelen beschrijven. De negen steden in dit samenwerkingsverband hebben wel eigen ambities en wensen, tegelijkertijd is er een gezamenlijk belang om de Hanzesteden (inter)nationaal meer op te kaart te zetten en bezoekers beter te spreiden, waardoor het organiseren van het Hanzejaar heeft geleid tot een ambitieus programma.

"De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering”

Stadsprogrammering en gezamenlijk programma

Het Hanzeverbond zou geen Hanze zijn als er geen gemeenschappelijke beleving wordt neergezet. Dat gaat dan ook zeker gebeuren. Naast de individuele programmering is ingezet op een aantal projecten die voor alle steden samen gaan gelden. De opening is op 1 april in Kampen, waar alle negen steden samen het Hanzejaar aftrappen. Een andere bijzondere beleving is het Hanze Escape Event dat alléén op 13 en 14 mei te spelen is in de Hanzesteden. Dan volgt in het najaar juist een culturele invulling, met het evenement 24 uur Hanze op 14 oktober, waarbij alle Hanzesteden helemaal vol staan van culturele programmering en zelfs een aantal musea ’s avonds open zijn. Bij de overgang naar de winter wordt het contrast met het donker gebruikt. Carolien: "‘Kleur de Hanze’ aan het eind van het jaar, dat wordt een lichtfestival dat in alle 9 Hanzesteden 9 dagen lang plaatsvindt.”

3 miljoen euro

De samenwerking van de Nederlandse Hanzesteden is de afgelopen jaren ingezet om te laten zien dat het spreiden van toerisme werkt. De inzet op de buitenlandse markt en een krachtige gezamenlijke boodschap heeft toeristisch veel winst opgeleverd, inmiddels ontvangen de steden meer bezoek. Een extra reden creëren voor bezoekers om naar een van de Hanzesteden te komen is ook voor het Hanzejaar een van de belangrijkste doelen. Maar er zijn nog meer doelen. "We betrekken de inwoners bij het thema Hanze en creëren voor hen een leuke en interessante programmering. Daarnaast geven we een duurzame impuls aan het recreatieve aanbod rondom het thema Hanze. Zeker versterken we de samenwerking tussen de steden op dit thema.” De twee provincies en de negen steden steken onder meer 3 miljoen euro in dit themajaar. Het organiseren van zo’n groot themajaar met meerdere samenwerkingen neemt veel tijd in beslag en vraagt ook afstemming tussen de steden. Bij niet alle steden is de programmering al helemaal rond, maar met het programma dat reeds bekend is, ziet het er naar uit dat het Nederlandse Hanzejaar succesvol kan worden om binding te smeden en de economie te laten floreren op de cultuur minnende bezoeker. Carolien over te toekomst: "We hopen met dit Hanzejaar vooral ook een impuls te geven aan de samenwerking van deze prachtige Hanzesteden!”

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Trefwoorden: 'Hanze, dmo, evenement, marketing, spreiding

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...