Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-03-2023
Auteur: Esther Peperkamp
Publicatie: VTS 2022-3

40 jaar Vrijetijdstudies: Terugblik en vooruitblik

40 jaar Vrijetijdstudies: Terugblik en vooruitblik
Foto: Pixabay

Terugkijkend op 40 jaar Vrijetijdstudies en 5 jaar hoofdredacteurschap kan ik stellen dat er veel veranderd is, zowel op het gebied van vrije tijd, als op het gebied van gedrukte media. Om te beginnen begon niet lang na mijn aanstelling de corona-epidemie. Wat in eerste instantie een uitdaging was, werd al gauw een nieuwe en fijne routine: redactievergaderingen werden verplaatst naar een online omgeving. Dit maakte het samenwerken met leden uit verschillende delen van Nederland stukken eenvoudiger. Ook op het gebied van vrijetijdsbesteding werden online mogelijkheden onderzocht, soms met succes (zoals de onlineversie van Tomorrowland). Tegelijkertijd moesten we concluderen dat digitale bijeenkomsten (in de vrijetijd, op het werk, in het onderwijs) de fysieke werkelijkheid niet konden vervangen.

Waar de digitale wereld de fysieke wereld wel heeft ingehaald, is op het gebied van media. Digitalisering van het medialandschap is een al langer gaande ontwikkeling. We nemen op andere manieren kennis tot ons dan in het verleden. Het www bedient ons op onze wenken, en veel studenten zien de bibliotheek (die is omgedoopt tot mediatheek) nooit van binnen. Ook Vrijetijdstudies is digitaal beschikbaar. Maar digitaal beschikbaar zijn is niet hetzelfde als digitaal vindbaar zijn. Hier ligt zeker nog een uitdaging.

Een andere ontwikkeling is het volwassen worden van de vrijetijdssector, wat tot uiting komt in de ontwikkeling van lectoraten en de afsplitsing van afgeleiden, zowel in opleidingen als in media: er zijn aparte studies en tijdschriften voor evenementenmanagement, recreatie, hospitality, e-sports… Is er eigenlijk nog wel sprake van een vrijetijdssector?

Een ander gevolg van het volwassen worden van vrije tijd in combinatie met publicatiedruk (‘publish or perish’), is dat voor wetenschappelijke publicaties de voorkeur uitgaat naar Engelstalige, internationaal gerenommeerde tijdschriften. Inderdaad zien we de laatste jaren steeds minder spontane bijdragen voor een -volgens de regels van de kunst- ‘double blind peer review’. Kortere onderzoeksnotities die niet blind gereviewed worden, zijn een snellere en ook toegankelijkere manier om onderzoek onder de aandacht te brengen.

Tegelijkertijd neemt het aantal studenten dat een klassiek afstudeeronderzoek uitvoert, af. De wetenschappelijke bachelor en master Vrijetijdswetenschappen (nu alweer jaren in het portfolio van Breda University of Applied Sciences) zijn klein in omvang, een schril contrast met de hoogtijdagen van deze studies. Studenten van vrijetijd gerelateerde hbo-opleidingen studeren af op een beroepsproduct. Het is goed dat er oog is voor de aansluiting bij het werkveld. We zien ook een groeiende waardering voor praktijkrelevante kennis, ook bij een traditionele subsidieverstrekker als NWO. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken om de baby niet met het badwater weg te gooien. Bij het ontwikkelen van onderzoek vaardigheden en kennis hoort het ontwikkelen van een kritische blik op kennis en kennisontwikkeling. Om de maatschappelijke betekenis te hebben die Karin Peters voorstelt, moeten we kritisch kijken naar de kwaliteit van de kennis waarmee we van betekenis kunnen zijn.

In het licht van bovengenoemde ontwikkelingen zal ook Vrijetijdstudies moeten bezien welke positie het tijdschrift zal innemen. Dit jubileumjaar zullen we daarom met de redactie aangrijpen voor een herbezinning.

Esther Peperkamp

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    14/04/25
    Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
    Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
    14/04/25
    Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
    Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    130 km per uur op drie snelwegen
    Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
    14/04/25
    Exclusief voor leden
    Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
    Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
    11/04/25
    ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
    De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
    Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
    11/04/25
    Exclusief voor leden
    Meiden duiken in techniek KLM
    KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
    10/04/25
    Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
    De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

    ||| Agenda |||

    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...