Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

#haalhetnietinjebol

#haalhetnietinjebol
#haalhetnietinjebol campagne is gestart.

20 maart de eerste dag van de lente wordt door veel bedrijven en instellingen actief in toerisme aangegrepen voor startnieuws. Het bloeiseizoen in de Bollenstreek is nu officieel gestart. Daar hangt meteen de campagne aan vast met de vraag aan toeristen om uit de bollenvelden te blijven.


De boodschap van de streek? Geniet van de bloeiende bollen, maar wel met respect voor de bloemen en telers. Dit jaar start dan ook het initiatief #haalhetnietinjebol. Want waar het veld inlopen aantrekkelijk is, is de schade groter dan de bezoeker denkt.

 

Toeristen van over de hele wereld

Al sinds de jaren ‘50 is de Duin en Bollenstreek, bestaande uit de dorpen Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Sassenheim, Voorhout, Warmond en de Zilk en omringende gebieden, en ware hotspot voor toeristen. Geen wonder, vanaf maart tot en met midden mei zijn hier tientallen bollenvelden in bloei te zien met narcissen, krokussen, hyacinten en tulpen. Een bezoek is niet alleen populair onder de Nederlanders, ook inwoners van andere Europese landen zoals Fransen en Duitsers komen in groten getale. Zelfs de Aziaten, Amerikanen en Canadezen reizen ervoor af. Dit jaar wordt verwacht dat het aantal Europese bezoekers weer op hetzelfde niveau zal zijn als voor het coronavirus.

 

Het bloeiseizoen van de velden

Vanaf het begin tot het einde van het seizoen wisselen de soorten voorjaarsbollen en bloemen elkaar af. Begin maart start dit met bloeiende narcissen en krokussen, waar eind maart de hyacinten volgen. De publieksfavoriet en Nederlands trots, de tulpen, zijn vanaf april tot het eind van het seizoen in bloei te bewonderen. Weten wanneer en of jouw favoriete veld in bloei staat? Daar helpt de Bollenstreek je een handje bij met de Flower map. Hier vind je de meest actuele informatie over waar op dat moment de mooiste velden te bewonderen zijn.


Ook staan de officiële websites van de streek zoals noordwijk.info en visitduinenbollenstreek.nl vol met tips om een bezoek compleet te maken, zoals de mooiste routes tussen de velden, locaties voor horeca, fiets- en scooterverhuur en bloemenattracties.

 

Tips voor bezoekers: #haalhetnietinjebol

Sta je aan de rand van zo’n felgekleurd bloemenveld? Dan is de verleiding natuurlijk groot om even tussen de bloemen te gaan staan. Niet de bedoeling, aangezien de bloemen en bollen hierdoor snel beschadigen en je eventuele plantenziektes via je schoenen mee kunt nemen het veld in. Niet enkel zonde van de natuur, ook is dit een grote schadepost voor de telers. Daarom start dit jaar het initiatief #haalhetnietinjebol, om meer bekendheid te genereren dat er zonder toestemming van de teler niet op en in de velden mag worden gelopen. Respect voor de teler en natuurlijk voor de bloemen staat voorop. Kortom: maak je foto’s vanaf de rand van het veld, inclusief de gewilde kleurige achtergrond.

 

Attracties open

En wil je nou toch écht die selfie maken tussen de bloemen? Bezoek dan een van de bloemenattracties in de streek die hier speciaal voor zijn ingericht. Dat zijn onder meer het museum en showtuin de Tulip Experience Amsterdam, retro-style pluktuin De Tulperij in Voorhout, de Tulip Barn waar je met typisch Hollandse foto-props op de foto kunt, of Annemieke’s Pluktuin in Hillegom. Andere bijzondere bloemenbelevingen zijn het Flower Event in de Witte Kerk van Noordwijkerhout, of  een vaartocht bij Bob on Board. Natuurlijk kunnen ook het populaire Bloemencorso en de Keukenhof niet in dit rijtje ontbreken. Voor wie met zoveel to do’s en must see’s niet weet waar te starten of opzoek is naar tips van de locals zijn er natuurlijk de VVV-kantoren. Die vind je in het centrum van Noordwijk, Noordwijkerhout, Lisse en Warmond.


Trefwoorden: Bollenstreek, veld, campagne,

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...