VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake
VisitDenmark heeft een campagne gelanceerd waarvoor Chat GPT de teksten heeft geschreven en met deepfake/AI diverse video’s zijn gemaakt met iconische schilderijen in de hoofdrol. Kern van de marketingboodschap is kom niet naar de Mona Lisa, het Meisje met de Parel of Vincent van Gogh maar bezoek in plaats daarvan Denemarken. De pay-off van de campagne is 'Don’t be a tourist, be an Explorist'. In twee weken tijd heeft de video al 2 miljoen kijkers gehad.
Volgens VisitDenmark is een bezoek aan Denemarken de remedie tenen bucketlist-toerisme. In de nieuwe activatiecampagne zijn wereldberoemde schilderijen en sculpturen, waaronder de Mona Lisa, het Vrijheidsbeeld, het Meisje met de parel en Hans Christian Andersen ingezet als woordvoerders. In een reeks humoristische video’s bieden zij kijkers de kans zichzelf de vraag te stellen of ook zij niet ten prooi zijn gevallen aan zogenaamde 'toeristenvallen'. De campagne speelt in op de groeiende behoefte van reizigers om authentieke ervaringen op te doen, in plaats van alleen de beroemdste bezienswaardigheden af te vinken.
Absurditeit van bucketlisttoerisme
Louis Pilmark, Creative Director van het Deense reclamebureau Brandhouse/Subsero, de uitvoerder van de activatiecampagne: "Het inzetten van objecten die een bezoek aan zichzelf afraden is een speelse manier om de absurditeit van de hedendaagse trend te belichten, de trend van het zien en doen van dezelfde dingen. En wie kun je hiervoor beter inzetten dan de iconische trekpleisters die jaarlijks zelf miljoenen toeristen aan zich voorbij zien komen."
Campagne gemaakt met ChatGPT en Deepfake/AI
De pr-activatie is uniek omdat zowel de scripts als de visuals volledig door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Nieuwe technieken zoals deepfake worden al veelvuldig ingezet om beelden tot leven te brengen, echter is het met ChatGPT pas recentelijk mogelijk geworden om hier een nieuwe dimensie aan toe te voegen, waarmee het een van de eerste toeristische pr-activaties is die de twee technologieën combineert.
ette Rodenhuis-Carlsen, marktdirecteur van VisitDenmark Nederland legt uit: "Stel je eens voor dat je de Mona Lisa bent. Schrijf een betoog over waarom iemand Denemarken moet bezoeken in plaats van in de rij te staan om jou te bewonderen?" Dit was de vraag die wij aan ChatGPT hebben gesteld. Het antwoord was luchtig en geestig en wij hebben dan ook geen enkel woord zelf geschreven. We hebben alleen delen verwijderd die te lang waren of gewoonweg niet waar waren. Hoewel het enigszins riskant aanvoelde om onze hele berichtgeving in handen te geven van kunstmatige intelligentie, zijn we verheugd om voorop te lopen in de toeristenindustrie en geavanceerde technologie te gebruiken om onze boodschap tot leven te brengen."
De anti-toerist aantrekken
De activatiecampagne, ontwikkeld door het in Londen gevestigde creatieve bureau Fold7, bouwt voort op het inzicht dat bucketlist-toerisme haar glans heeft verloren. Voor veel toeristen zijn overvolle toeristische trekpleisters een van de belangrijkste redenen voor een vakantieteleurstelling. De reiziger van vandaag is op zoek naar verborgen pareltjes en wil ervaringen buiten de gebaande paden in plaats van het puur afvinken van beroemde bezienswaardigheden. "Denemarken is misschien geen bucketlist-bestemming en de wonderen zijn niet altijd groots en meeslepend. Ze zijn daarentegen wel klein en talrijk. We zagen dit als een enorme kans om een ander soort reiziger aan te trekken, de anti-toerist, de Explorist", zegt Yelena Gaufman, Strategy Partner bij Fold7.