Hoe kijken industry-leaders naar de toekomst van toerisme?
De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Hoe kijken de leiders van grote toeristische organisaties naar de toekomst van reizen en toerisme? Een interessante discussie die vooral over duurzaamheid, arbeidsmarkt en de waarden van reizen ging.
Voor Julia Simpson van de World Travel & Tourism Council (WTTC) is de branche heel waardevol voor de wereldeconomie. "Travel & toerisme is heel veerkrachtig gebleken en is weer helemaal terug. Volgend jaar verwachten we wereldwijd op pre pandemisch niveau te zitten. Natuurlijk zijn er veel bedrijven regio’s die dat nu al halen maar China is pas net open en zakelijk reizen is nog niet op niveau.”
Nadenken over waarde van reizen
Ook Soren Hartman van Federal Association of the German Tourism Industry BTW ziet in de vraag dat we terug zijn maar wel op een financieel problematisch niveau. "We hebben nog veel werk te doen. De uitdagingen rond duurzaamheid en digitalisering hebben meer vlucht gekregen tijdens de pandemie. Als we duurzaam willen reizen, zullen klanten meer moeten betalen en moeten ze nadenken over de waarde van reizen.” Volgens Hartman zal de reisbranche haar model compleet moeten veranderen: "Reizen heeft waarde en mensen willen graag reizen. We moeten dus de waarde verkopen en niet alleen maar focussen op de prijs.”
Niet met een knoop in je maag op reis
Eduardo Santander van European Travel Commission (ETC) wil vooral het voorbeeld aan jonge mensen geven en daarbij doelt hij op de klimaatinspanningen voor de sector. "We willen niet dat mensen op reis gaan met een knoop in hun maag omdat ze denken dat ze iets fouts doen.” Santander ziet dat de sector in multicrisis zit en een fase van transformatie doormaakt. En transformatie gaat alleen met echte actie. "Onze rol is niet de toekomst voorspellen naar vorm te geven. Wij moeten de wereld veranderen met oplossingen voor de toekomst.”
Vertrouwen van jongeren verloren
Alessandra Priante benoemde de olifant in de kamer: "We hebben tijdens de pandemie het vertrouwen van jongeren verloren om in onze branche een toekomst op te bouwen. Het is essentieel dat we laten zien dat ze een goede carrière in toerisme kunnen hebben. Als we de jongeren verliezen, verliezen we de toekomst van de sector.” Dat gaat volgens Priante hand in hand met een transitie naar beter toerisme. "We moeten echt duurzaam worden. Elke bestemming vraagt zich nu af hoeveel toeristen ze aankunnen en wat ze precies willen.”
Kleine bedrijven meenemen in verduurzaming
Die uitdaging op de arbeidsmarkt is volgens Simpson vooral in de westerse wereld een probleem.” Zij ziet dat we rond het klimaatdebat al mooie stappen zetten maar er tegelijkertijd nog veel werk aan de winkel is. "Onze carbon intensity gaat sneller omlaag dan de groei van de sector. Dat betekent dat we per reiziger steeds minder uitstoten.” Maar we moeten onze uitstoot veel beter monitoren: "Je moet je eigen feiten op een rijtje hebben, anders gaan anderen onze de getallen vertellen. Simpson ziet veel goede initiatieven zoals het project Sustainable Hotels. "De meeste hotels zijn klein en niet aangesloten bij grote ketens. We geven ze handvatten om duurzamer te worden. Ze kunnen op 12 gebieden actie ondernemen.”
Transparantie en actie
Voor Hartman is de basis van alle discussie dat mensen moeten begrijpen dat reizen belangrijk voor ze is. "Ook voor de bestemming omdat we daar waarde toevoegen.” Volgens Hartman moeten we reizigers terugbrengen maar ook transparant zijn op sustainability en vooral actie ondernemen. "We moeten echt de uitstoot verminderen. Compenseren is niet genoeg. Verander je leven en je wijze van reizen. Combineer werken met vakantie.” Voor Hartman moet de branche de kansen die digitalisering biedt aangrijpen om de uitstoot verminderen. "Het grootste probleem is dat we in de digitalisering iedereen mee moeten nemen. Alleen de grote spelers kunnen nu mee. We moeten ook kleine en middelgrote bedrijven daarin meenemen. "
Toerisme voor iedereen
Voor Santander gaat kwaliteit van reizen voor kwantiteit. "Wil je sturen op winstmaximalisatie of wat je aan een gemeenschap geeft. Ik kies niet voor toerisme dat alleen voor de rijken is.”