Symposium over eerlijke online beïnvloeding
Op woensdag 5 april 2023 houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een
symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.
Het evenement staat in het teken van het 10-jarig bestaan van de ACM en het
kijkt zowel naar de huidige stand van zaken rondom online beïnvloeding als ook
naar ontwikkelingen op dit vlak die op digitale consumenten af gaan komen. Het
evenement schetst ook de gevolgen voor de praktijk van e-commerce van de recent
geüpdatete ACM-Leidraad Bescherming Online
Consument. Het is één van de strategische doelstellingen van de ACM om
digitale consumenten en digitale markten te beschermen tegen oneerlijke en
misleidende online beïnvloeding, ook wel dark patterns genoemd.
Als gevolg van dark patterns doen consumenten aankopen die
niet in hun belang zijn. De inzet van dark patterns kan ook concurrentie tussen
bedrijven verstoren. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat dark patterns nog
steeds op grote schaal worden in gezet in e-commerce, op sociale media en in
apps. Ook is duidelijk dat consumenten zich vaak niet of nauwelijks kunnen
wapenen tegen de inzet van dergelijke technieken.
Met dit symposium vraagt de ACM aandacht voor de
consumentenproblematiek die ontstaat ten gevolge van het gebruik van dark
patterns op websites en platforms en in games en apps. Het symposium belicht
ook de wettelijke grenzen die bedrijven moeten respecteren bij de inzet van
online beïnvloedingsmethoden zoals die zijn vastgelegd in de wet en de leidraad
van de ACM.
Eerlijk Design in E-commerce
Wat: Symposium Eerlijk Design in E-commerce
Waar: ACM, Muzenstraat 41, Den Haag / online (hybride bijeenkomst)
Wanneer: 5 april, begintijd 15.00 (eindtijd circa 17.30 met aansluitend een borrel)
Voor wie: Voor marketeers, online ondernemers, wetenschappers, toezichthouders
en beleidsmakers
Voertaal: Engels