Geplaatst op: 28-03-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan

Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan
Afbeelding van succo via Pixabay

De Consumentenbond gaat een procedure bij de Reclame Code Commissie aanspannen tegen de reisorganisaties Corendon, Stip Reizen, Prijsvrij en D-Reizen. Aanleiding is een onderzoek onder twaalf reisorganisaties waaruit naar voren kwam dat 83% van de reizen die de Consumentenbond bekeek niet voor de aanbiedingsprijs was te boeken. De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM gaat vanaf 1 april controleren, handhaven en boetes opleggen.

De reisaanbieders misleiden de consumenten bij de prijslokkertjes op verschillende manieren:

  • De prijs verandert als een reiziger begint met boeken.
  • De prijs stijgt tijdens het boeken, omdat reisaanbieders bij de aanbieding kosten zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen niet vermelden.
  • De reis blijkt niet beschikbaar.

De Consumentenbond noemt enkele schrijnende voorbeelden:

  • Bij de Vakantiediscounter vertwaalfvoudigde de prijs voor twee personen van een reis naar Ibiza, van 286 euro naar 3520 euro.
  • Stip Reizen bood een Fly & Drive Andalusie aan zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs mee te nemen.

Volharden in misleiding

Hoewel de twaalf reisorganisaties de onderzoeksresultaten erkennen en beterschap beloven, blijven vier ervan volharden in de misleiding: Corendon en Stip Reizen blijven verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. De Consumentenbond is daarom een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie tegen de vier reisorganisaties. De reacties van de vier en de overige acht reisaanbieders zijn hier te lezen.

ACM

De ACM gaat vanaf 1 april de reisaanbieders controleren. De ACM gaat handhaven en zo nodig boetes opleggen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, wijst erop dat KLM en Corendon in 2014 en 2016 al boetes kregen voor het verstoppen van verplichte kosten. "Het is bizar hoe hardleers reisorganisaties zijn, maar wij blijven dit aankaarten en bestrijden. Totdat consumenten reizen echt kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.” Ondertussen probeert de ACM consumenten ook op een andere manier weerbaar te maken. Op 5 april houdt de ACM een symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.

Onderzoek

De Consumentenbond controleerde 300 aanbiedingen op de sites van twaalf grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, de VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Het ging daarbij om verblijven in Nederlandse bungalowparken, wintersportvakanties met eigen vervoer, campingreizen, verre rondreizen en zonvakanties. 

Trefwoorden: beleid, reisbranche, reizen, prijzen, vakanties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.