Geplaatst op: 30-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea
Photo by Jean Carlo Emer on Unsplash

Nederlandse musea weten in toenemende mate nieuwe en vooral jonge doelgroepen aan zich te binden. Dat is de voorzichtige conclusie die we mogen trekken uit gegevens van de Museumvereniging die het bezoek met de Museumkaart analyseerde. 

In Nederland zijn 1,4 miljoen museumkaarten in omloop, 2,7% meer dan in 2019. Het bezoek groeide nog harder. De eerste maanden van 2023 lag het bezoek van kaarthouders bijna 7% hoger dan in dezelfde periode van 2019. 

Gebruik Museumkaart

Jongeren tot 13 jaar met een Museumkaart hebben de eerste maanden van 2023 drie keer meer een museum bezocht dan in dezelfde periode van 2019. Deze trend zie je ook -in lichtere mate- terug in de leeftijd 26-45 jaar, waarschijnlijk deels de ouders van deze kinderen. Ook in de groep 19-25 jaar ziet de Museumvereniging een ruime verdubbeling van het aantal bezoeken met de Museumkaart. 

Bezit Museumkaart

Het aantal kaarthouders groeide tussen 1 maart 2019 en 1 maar 2023 heel sterk (+37%) in de groep van 26 tot 35 jaar. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er een toename van 27%, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 19-25 jaar met een groei van 25%. 

Nieuwe generatie in musea

"Dit is echt fantastisch nieuws. We hadden al de indruk dat deze trend zichtbaar was en kregen daarvan ook berichten uit de musea, maar dat het zo spectaculair zou zijn, dat gaat onze verwachtingen te boven. Musea doen er alles aan om juist nieuwe generaties enthousiast te krijgen voor hun collecties en programma’s en wij ondersteunen dat met de Museumkaart, het platform Museum.nl en natuurlijk tijdens de jaarlijkse Museumweek,” aldus Vera Carasso, directeur Museumvereniging.

Museumweek

Aanstaande zaterdag start de 9e Museumweek. Van 1 april tot en met 7 april mogen Museumkaarthouders hun Museumkaart uitlenen aan een ander. Aan de kassa is dan geen identiteitscontrole. Met deze activatie maken wil de Museumvereniging ambassadeurs maken van Museumkaarthouders. Door hun kaart te delen geven ze anderen een voorproefje van de voordelen van de Museumkaart en bereiken we een groep die anders weinig of niet naar het museum gaat. Tijdens de Museumweek organiseren de aangesloten musea bijna 500 extra activiteiten.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, bezoek, abonnementen, doelgroepen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.