Duitse gasten verleiden
Om de Duitse gast te verleiden een bezoek aan Overijssel te brengen heeft MarketingOost, voor het eerst een eigen Overijsselkrant uitgegeven. De Overijsselkrant wordt nog voor Pasen verspreid en is onderdeel van een grotere mediacampagne.
Overijssel populair bij Duitsers
Overijssel is zeer populair onder Duitse vakantiegangers en dagrecreanten. In 2019 werd de piek bereikt met 752.000 overnachtingen van Duitse toeristen. Na de pandemie groeide dat aantal snel en ligt nu weer op 658.000 overnachtingen van Duitse toeristen in Overijssel.
Overijsselkrant
Deze toeristische uitgave wordt huis-aan-huis bij maar liefst 168.436 Duitse adressen bezorgd. Deze eerste uitgave bereikt daarmee de grensregio's Emsland, Graafschap Bentheim en een deel van Munsterland. De krant bevat 20 pagina's met interessante tips en bezienswaardigheden, evenementen en toeristisch-recreatief aanbod van partners. De content is aantrekkelijk voor zowel Duitse gezinnen met kinderen als voor stellen met interesse in natuur, fietsen en wandelen of citytrips.
Brede campagne
Om Overijssel nog meer in de schijnwerpers te zetten, verschijnen er vanaf eind maart nieuwsbrieven en advertorials via de NRZ (Neue Rhein Zeitung) en een pagina en online advertorial bij Radtouren Magazine. Alice Voorhorst, manager branding: "De gezamenlijke 'Das andere Holland' campagne, die we samen met Gelderland oppakken, heeft vorig jaar qua marketingresultaten, alle records verbroken. Geïnteresseerde vrijetijdondernemers die partner willen worden van 'Das andere Holland' of meer informatie over de Duitse gast willen kunnen contact opnemen met onze gebiedsadviseurs.” Via het platform Das andere Holland wordt eveneneens promotie gemaakt. Deze trekt maandelijks gemiddeld 46.500 unieke bezoekers. Daarnaast wordt de doelgroep net over de grens bereikt via social media campagnes.