Stoomtreinmuseum haalt twee stoomlocomotieven uit Indonesië
Na ruim eenentwintig jaar overleg, gesprekken en bezoeken is de Museumstoomtrein Katwijk Leiden er in geslaagd twee bijzondere in Nederland gebouwde stoomlocomotieven vanuit Indonesië terug naar Nederland te halen.
De gesprekken in Indonesië zijn gevoerd door Gerard de Graaf conservator van
het museum. Dit is de reportage die een Indonesische nieuwszender maakte over het transport.
De locomotieven zijn nu onderweg naar Rotterdam, waar ze volgens de huidige planning op 29 april aankomen. Om het transport naar Nederland te financieren en voor een van de twee locomotieven een nieuwe stoomketel te kunnen bouwen, start het museum een crowdfundingsactie.
Nederlands fabricaat
De twee stoomlocomotieven zijn in de jaren ‘20 gebouwd door
Machinefabriek Du Croo & Brauns uit Weesp. De productie was overigens
bescheiden en bedroeg maar enkele honderden stoomlocs die vrijwel alle op
plantages in Nederlands-Indië belandden. Deze beide locomotieven kwamen terecht
bij Javaanse suikerfabrieken. Zij trokken daar de lorries met suikerriet vanuit
de suikerrietvelden naar de fabriek en zijn nu buiten gebruik.
De stoomlocomotieven zijn de Croo & Brauns 81/1925, een vierassige stoomlocomotief met losse tender van 90 pk van het type Klien-Lindner. Als laatste deed deze dienst op Suikerfabriek Sumberhardjo op Noord-Java. De andere loc, Du Croo & Brauns 159/1928, is een 80 pk Mallet-locomotief. Ze werd geleverd aan suikerfabriek Koenir van de Handels Vereeniging Amsterdam. Later verhuisde deze locomotief naar suikerfabriek Pesantren Baru. Verder komen er vier suikerrietlorries mee en een Simplex-railfiets, ook van Nederlands fabricaat.
Het museum start een crowdfundingsactie. Dit transport naar
Nederland gaat met de kennis van nu € 60.000 kosten. Met de bouw van een nieuwe
stoomketel is ook € 70.000 gemoeid. Totaal gaat het om € 130.000.
Stoomtrein Katwijk Leiden
Stoomtrein Katwijk Leiden zet zich in voor behoud en restauratie van historisch spoorwegmaterieel dat in de eerste helft van de vorige eeuw in heel Nederland gebruikt werd voor kleinschalig vervoer van personen en goederen. Het is een ‘levend museum’, waar de bezoeker de sfeer van vroeger letterlijk kan opsnuiven. ‘Buiten’ zijn de treinritten met authentiek materieel een topattractie; ‘Binnen’, in de in 2022 geheel vernieuwde expositie, wordt de belangrijke rol in beeld gebracht die het smalspoor ooit had (www.stoomtreinkatwijkleiden.nl). Het museum trok in 2022In het afgelopen jaar bijna 27.000. De komende jaren zal dit naar verwachting groeien naar 50.000 bezoekers. Het museum is aangesloten bij de Museumkaart.