Verkeersgedrag wielrenners onderzocht
Ellen Kemler, Senior onderzoeker en projectleider bij
VeiligheidNL gaat in op het verkeersgedrag van wielrenners. Diverse regio’s en DMO’s
zien graag wielrenners komen maar er zijn ook problemen in de wisselwerking met
andere verkeersdeelnemers.
Prof wielrenners John Degenkolb nam Mathieu van der Poel en
Jasper Philipsen weinig kwalijk na zijn val in de wedstrijd Parijs-Roubaix.
Zijn val was een ongelukkige uitkomst van een racesituatie met uiteindelijk een
pijnlijke schouder tot gevolg. Hoewel de situatie met Van der Poel en Degenkolb
een racesituatie was, speelt veel vaker het gedrag van wielrenners een rol bij
het ontstaan van wielrenongevallen.
Wielrenners vinden dat 77 procent van de ongevallen worden
veroorzaakt door gedrag. Dit blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. Wielrenners
geven daarbij een ander (41 procent) iets vaker de schuld dan zichzelf (36
procent). Niet opletten, stuurfouten maken, te hard rijden, en het niet
verlenen van voorrang zijn gedragingen van wielrenners waardoor het wel eens
fout gaat.
VeiligheidNL doet een oproep. Met mooi fietsweer in het
verschiet, kan het aantal wielrenners in Nederland op de weg weer gaan
toenemen. Om ongevallen te voorkomen is het belangrijk dat wielrenners bewust
blijven van hun eigen gedrag, én alert blijven op het gedrag van andere
verkeersdeelnemers. Hierdoor kunnen ongevallen en letsels voorkomen worden.