Geplaatst op: 20-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

VisitBrabant zoekt met partners naar juiste balans tussen bezoek en natuur

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

Het Europese subsidieprogramma Interreg investeert €3,6 miljoen euro om de recreatiedruk in natuurgebieden in Noordwest-Europa te spreiden. VisitBrabant is leadpartner in het project waar Nationale Parken, kennisinstellingen en regio’s uit vier landen samenwerken. Met een gezamenlijke investering van €2.4 miljoen van alle partners wordt in totaal €6 miljoen geïnvesteerd in het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. In Noord-Brabant worden de komende vijf jaar diverse, meerjarige projecten opgestart om bezoekers beter te verspreiden over de natuurgebieden om zo de kwetsbare natuur beter te beschermen. Al deze projecten zijn onderdeel van het Europese project MONA, dat duurzaam toerisme in en rondom natuur- gebieden in Noordwest-Europa stimuleert en bezoekersgedrag onderzoekt.

 

Natuurgebieden hebben te maken met een toenemend aantal en verschillende type recreanten en bezoekers. Dit is versterkt door de Coronapandemie, waarin veel mensen de natuur dichtbij huis hebben herontdekt. Deze groei in drukte brengt schade aan de natuur, een verminderde beleving voor de bezoeker en overlast voor lokale bewoners. Onder regie van VisitBrabant Routebureau werken Nationale parken, kennisinstellingen en regio’s uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland samen om de recreatiedruk beter te spreiden. 

 

Duurzame koers voor toerisme

Van de totale investering gaat circa 1 miljoen naar Brabantse projecten. Samen met terrein-beherende organisaties, gemeenten en Van Gogh National Park werkt VisitBrabant aan diverse projecten die gericht zijn op duurzaam toerisme op de lange termijn. Zo wordt gekeken of wandelen over boerenerven voor de boer financieel mogelijk kan worden gemaakt. En omdat bezoekers hun wandelroute door de natuur vaak vanaf hetzelfde vertrekpunt beginnen, met volle parkeerterreinen en veel zwerfafval als gevolg, worden alle startpunten met bijbehorende voorzieningen in kaart gebracht. Ook wordt gemeten of genomen maatregelen effect hebben. VisitBrabant zet daarvoor een monitoring op naar het gebruik van routes en de drukte in specifieke natuurgebieden, op bepaalde momenten. Deze informatie kan van pas komen in de afweging routes te verleggen of op te waarderen. Met oog op een gezonde leefomgeving en een kwalitatief hoogwaardig landschap, zet VisitBrabant tevens in op een gezamenlijke promotie. Want als marketing op een goede manier wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan welk type toerist een bestemming bezoekt en wat die bezoekers onderneemt tijdens zijn verblijf. 

 

Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "De noodzaak om juist nu te investeren in een duurzaam en toekomstbestendig vrijetijdsaanbod is groot. Van Gogh National Park zet niet voor niets in op het duurzaam beleven van de natuur, het landgoed en het erfgoed, waarbij kwetsbare gebieden worden ontzien. Een goed voorbeeld van duurzaam toerisme in Brabant, waarbij ook het groen tussen natuurgebieden wordt ontwikkeld tot aantrekkelijke bestemming voor duurzame recreatie.”

 

Duurzame toerisme

Bezoekers en inwoners hebben belangstelling voor kleinschaliger en lokaal aanbod. Brabant heeft

juist op die punten ook veel te bieden, samen met de grotere iconen die relevant zijn voor het aantrekken van bezoek. Door in te zetten op spreiding van bezoekers met jaarrond vrijetijdsaanbod en routes, met de proeftuin Van Gogh Nationaal Park, het stimuleren van fietsen, toegankelijkheid en duurzaam aanbod en de focus op dichtbij markten België en Duitsland, zet VisitBrabant in op duurzaam toerisme.

 

Partners in het project

Van Gogh NP (NL), Utrechtse Heuvelrug (NL), NP Veluwezoom (NL), Grenspark Kalmthoutse Heide (NL +BE), Parc Naturel Régional de la Montagne de Reims (FR), Parc naturel Régional Scarpe Escaut (FR), Katholieke Universiteit Leuven (BE), Breda University of Applied Sciences (NL), Polis (BE), Tourismus Zentrale Saarland (GE), VisitBrabant (NL), Toerisme Provincie Antwerpen (BE).

Trefwoorden: Bezoek en natuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.