Geplaatst op: 20-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

VisitBrabant zoekt met partners naar juiste balans tussen bezoek en natuur

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

Het Europese subsidieprogramma Interreg investeert €3,6 miljoen euro om de recreatiedruk in natuurgebieden in Noordwest-Europa te spreiden. VisitBrabant is leadpartner in het project waar Nationale Parken, kennisinstellingen en regio’s uit vier landen samenwerken. Met een gezamenlijke investering van €2.4 miljoen van alle partners wordt in totaal €6 miljoen geïnvesteerd in het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. In Noord-Brabant worden de komende vijf jaar diverse, meerjarige projecten opgestart om bezoekers beter te verspreiden over de natuurgebieden om zo de kwetsbare natuur beter te beschermen. Al deze projecten zijn onderdeel van het Europese project MONA, dat duurzaam toerisme in en rondom natuur- gebieden in Noordwest-Europa stimuleert en bezoekersgedrag onderzoekt.

 

Natuurgebieden hebben te maken met een toenemend aantal en verschillende type recreanten en bezoekers. Dit is versterkt door de Coronapandemie, waarin veel mensen de natuur dichtbij huis hebben herontdekt. Deze groei in drukte brengt schade aan de natuur, een verminderde beleving voor de bezoeker en overlast voor lokale bewoners. Onder regie van VisitBrabant Routebureau werken Nationale parken, kennisinstellingen en regio’s uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland samen om de recreatiedruk beter te spreiden. 

 

Duurzame koers voor toerisme

Van de totale investering gaat circa 1 miljoen naar Brabantse projecten. Samen met terrein-beherende organisaties, gemeenten en Van Gogh National Park werkt VisitBrabant aan diverse projecten die gericht zijn op duurzaam toerisme op de lange termijn. Zo wordt gekeken of wandelen over boerenerven voor de boer financieel mogelijk kan worden gemaakt. En omdat bezoekers hun wandelroute door de natuur vaak vanaf hetzelfde vertrekpunt beginnen, met volle parkeerterreinen en veel zwerfafval als gevolg, worden alle startpunten met bijbehorende voorzieningen in kaart gebracht. Ook wordt gemeten of genomen maatregelen effect hebben. VisitBrabant zet daarvoor een monitoring op naar het gebruik van routes en de drukte in specifieke natuurgebieden, op bepaalde momenten. Deze informatie kan van pas komen in de afweging routes te verleggen of op te waarderen. Met oog op een gezonde leefomgeving en een kwalitatief hoogwaardig landschap, zet VisitBrabant tevens in op een gezamenlijke promotie. Want als marketing op een goede manier wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan welk type toerist een bestemming bezoekt en wat die bezoekers onderneemt tijdens zijn verblijf. 

 

Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "De noodzaak om juist nu te investeren in een duurzaam en toekomstbestendig vrijetijdsaanbod is groot. Van Gogh National Park zet niet voor niets in op het duurzaam beleven van de natuur, het landgoed en het erfgoed, waarbij kwetsbare gebieden worden ontzien. Een goed voorbeeld van duurzaam toerisme in Brabant, waarbij ook het groen tussen natuurgebieden wordt ontwikkeld tot aantrekkelijke bestemming voor duurzame recreatie.”

 

Duurzame toerisme

Bezoekers en inwoners hebben belangstelling voor kleinschaliger en lokaal aanbod. Brabant heeft

juist op die punten ook veel te bieden, samen met de grotere iconen die relevant zijn voor het aantrekken van bezoek. Door in te zetten op spreiding van bezoekers met jaarrond vrijetijdsaanbod en routes, met de proeftuin Van Gogh Nationaal Park, het stimuleren van fietsen, toegankelijkheid en duurzaam aanbod en de focus op dichtbij markten België en Duitsland, zet VisitBrabant in op duurzaam toerisme.

 

Partners in het project

Van Gogh NP (NL), Utrechtse Heuvelrug (NL), NP Veluwezoom (NL), Grenspark Kalmthoutse Heide (NL +BE), Parc Naturel Régional de la Montagne de Reims (FR), Parc naturel Régional Scarpe Escaut (FR), Katholieke Universiteit Leuven (BE), Breda University of Applied Sciences (NL), Polis (BE), Tourismus Zentrale Saarland (GE), VisitBrabant (NL), Toerisme Provincie Antwerpen (BE).

Trefwoorden: Bezoek en natuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.