Geplaatst op: 21-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Ondernemen met campers populair onder jongeren

Aantal verhuurders van campers neemt fors toe, evenals hun inkomsten

 Ondernemen met campers populair onder jongeren

In 2023 noteert camperdeelplatform Goboony, grootste van Nederland, een forse stijging van verhuurders, die hun camper aanbieden voor recreatieve activiteiten. In een jaar tijd is het aantal van hen in Nederland met zo’n dertig procent toegenomen en groeide van 2300 naar 3500 verhuurders. Ook de bedragen voor verhuur stegen in een jaar tijd, van gemiddeld 1600 naar 1700 euro per boeking. Verhuurders verdienen nu gemiddeld jaarlijks tussen de 6.000-10.000 euro. CEO, Mark de Vos koppelt deze groei aan de afgelopen corona-jaren, waarbij de aanschaf van campers een enorme stijging doormaakte. ‘Deze nieuwe eigenaren zijn gaan ondernemen en willen nu minimaal hun eigen kosten dekken. Of zelfs op de verhuur van hun camper winst maken.’ Opvallend hierbij is dat het ondernemerschap onder campereigenaren juist steeds meer jongere verhuurders aantrekt. De gemiddelde leeftijd van verhuurders daalde spectaculair, van 48, naar gemiddeld 43 jaar. 

Onder deze verhuurders ook veel millennials. Zoals bijvoorbeeld Frederiek van Ruiten (22 jaar, Roelofarendsveen). Al op haar achttiende toerde ze rond met haar eigen bus en verkocht van daaruit ijsjes onder de naam ‘Fred IJspret’. Met deze ondernemerservaring in haar rugzak richtte ze in 2022 Van Ruiten Camperverhuur op. Nu heeft ze maar liefst vier nieuwe buscampers in de verhuur. Haar bedrijf kende vorig jaar een voorspoedig start. Vooral van april tot en met november stroomden de boekingen binnen. Ze hanteert per seizoen en per camper verschillende prijzen. ‘Ik kijk altijd goed naar de tarieven van de andere campers op de site van Goboony, want ik wil mijn huurtarieven scherp houden,’ aldus Van Ruiten. Ze maakt zelf haar campers schoon bij terugkomst. Schades vallen mee. Sowieso heeft Van Ruiten haar campers goed verzekerd. ‘Natuurlijk is het uitlenen van je bezit soms eng. Huurders moeten wennen aan een camper. Bijvoorbeeld aan de hoogte. Het kan altijd dat ze het complete dak eraf rijden, omdat ze een viaduct niet goed inschatten. Om dit te voorkomen heb ik op mijn campers opvallende hoogtestickers geplakt.’ 

Sharon Jansen
Ook Sharon Jansen (25 jaar, Leiden) zag al op jonge leeftijd verdienmogelijkheden in de camperbranche. Al op haar vijftiende startte ze haar eigen camperplaats en ontving zo vele gasten. Geïnspireerd door hun verhalen kocht ze in 2021, gedurende de coronaperiode een eigen, wat oudere buscamper, waarmee ze vele uitstapjes maakte. Ook bood ze deze camper voor verhuur aan. In 2022 verhuurde ze haar camper vijftien keer via Goboony en verdiende zo’n 13.000 euro. ‘Voor jongeren bieden deze extra inkomsten nagenoeg de enige mogelijkheid om ook zelf een camper te bezitten,’ ligt Jansen toe. Dankzij deze inkomsten was het zelfs voor Jansen mogelijk haar wat oudere camper in te ruilen voor een nieuwe. ‘Mijn droomcamper,’ zo jubelt ze. 

Cora Voorham
Cora Voorham (45 jaar, Dongen) biedt twee campers te huur aan, een buscamper en een zogenaamde Corado half integraal. Uitlenen doet ze zonder angst of zorg. De campers zijn beide goed verzekerd. ‘De ervaring leert dat mensen die je camper huren, daar zo blij mee zijn dat zij er echt met respect en zuinig mee omgaan,’ aldus Voorham. Cora verhuurt haar buscamper pas sinds juni 2022 Deze is dat jaar in totaal voor 8 weken ingeboekt. Dat leverde haar 6180,- euro op. De Carado half-integraal ging in juli 2022 in de verhuur. Deze bleek zeer populair. Voor een uitleen van 13 weken, mocht zij welgeteld 9337,- euro aan opbrengsten inboeken. 

Trefwoorden: stijging verhuur campers

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.