Nieuwe inzichten over toekomst toerisme op drukbezocht Trendcongres
Wat zijn de trends en scenario’s bij de toekomst van het toerisme? Welke rol spelen onderwerpen als duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen en data daarbij? Wat zijn de kansen en uitdagingen? Dat en nog veel meer kwam aan de orde tijdens het drukbezochte Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd ‘Tourism Futures’ op 20 april bij NHL Stenden in Leeuwarden.
In zijn openingswoord memoreerde dagvoorzitter Stefan Hartman, directeur van het European Tourism Futures Institute (ETFI) het heuglijke feit dat dit na 2019 de eerste fysieke editie was. In de tussenliggende jaren vond het congres wel doorgang, maar door corona noodgedwongen digitaal. Ook wees hij erop dat veel aanwezigen de ochtend al nuttig hadden besteed aan verschillende andere overleggen, lezingen en presentaties. En hij kondigde aan dat de volgende editie van het Trendcongres in 2024 in Zeeland zal plaatsvinden.
Veranderend landschap vereist een adaptieve sector
Volgens Hartman is het thema van dit jaar, ‘Tourism Futures’, belangrijk omdat dat de sector te maken hebben met een veranderend landschap, waarin thema’s als corona, stikstof, klimaatneutraliteit en biodiversiteit een rol spelen evenals de human capital agenda. En met DMO’s die veranderen van marketing- naar managementorganisatie. En met overheden die zich bij toerisme niet alleen bezighouden met marketingdiscussies maar ook met ruimtelijke discussies zoals de inrichting van landelijk gebied. Het betekent dat de sector adaptief moet zijn en op al deze ontwikkelingen moet inspelen. Daarvoor moet de sector wel weten hoe de nieuwe ontwikkelingen de sector ontwrichten en of er nog routines zijn waar de sector op kan terugvallen of dat de sector zich moet doorontwikkelen.
De vakantie-ervaring blijft om mensen draaien
De eerste plenaire spreker, Ian Yeoman, professor of disruption, new phenomena and innovation, ging in zijn bijdrage ‘The Future of Global Tourism: scenarios, trends and issues’ hierop in. Hij begon met de geruststellende mededeling dat sommige zaken nooit zullen veranderen zoals het feit dat mensen zullen blijven vliegen, dat vakantie een favoriet gespreksonderwerp zal blijven en dat de vakantie-ervaring altijd zal blijven draaien om mensen, connectie en ontspanning. Vervolgens behandelde hij enkele grote structurele factoren die altijd invloed zullen hebben zoals transport & mobiliteit, demografie, menselijk gedrag, klimaatverandering en schaarste aan grondstoffen. Binnen elk van die megatrends zijn vervolgens allerlei microtrends te onderscheiden. Om naar de toekomst te kijken zijn er vervolgens vier verschillende scenario’s: science fiction, prediction, dystopia-utopia en prognosis.
Transitie in goede banen leiden
De tweede plenaire spreker, Perry Hobson, directeur Academy for Tourism Breda University of Applied Sciences, ging in zijn bijdrage ‘Future of Tourism – International Perspectives: Trends, Transition, Technology and Tensions’. Hobson zette het belang van Nederland in een internationaal perspectief door erop te wijzen dat Nederland in de VS tussen Harrisburg, Richmond en Washington DC past en als stad de vierde stad qua inwoners in China zou zijn. Ook wees hij op de opkomst van megacities. Daarna zette hij het beperken van de groei van Schiphol af tegen de mondiale groei van het aantal vliegvelden en wees hij op het geringe aantal hogesnelheidstreinkilometers in Nederland, in vergelijking met andere (Europese) landen. Daarna wees hij erop dat toerisme post-COVID aan een forse comeback bezig is. Vervolgens benoemde hij tien megatrends, vijf aan de vraagzijde en vijf aan de aanbodzijde. Om de transitie in toerisme in de toekomst in goede banen te leiden zijn er twee centrale kwesties aldus Hobson: de uitdaging van de klimaatverandering en de uitdaging van digitale technologie. Uiteindelijk draait het erom dat de sector het antwoord op beide uitdagingen combineert. Dit kan alleen volgens hem wanneer de sector actief plannen maakt en als de toerismeindustrie en de toerismeopleidingen actief samenwerken.
Het plenaire deel werd afgesloten door Monica Viola (NHL Stenden) en Marieke van Meurs (Inholland) de ingingen op het nieuwe landelijke opleidingsprofiel van Tourism Management.
Interactieve workshops
Na de pauze waren negen breakouts in twee keuzerondes. Tijdens de workshops die vaak interactief waren kwamen deelnemers in aanraking met inspirerende praktijkvoorbeelden, toponderzoek en nieuwe invalshoeken, successtories en scenarioplanning. Het Trendcongres werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel.
Het Trendcongres
Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2023 is een initiatief van de opleidingen Management Tourism van NHL Stenden, Saxion Hogeschool, Inholland University of Applied Sciences, HZ University of Applied Sciences, Breda University of Applied Sciences en Hogeschool Tio met support van Destinatie Nederland en NRIT.