Geplaatst op: 11-05-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

In Nederland mogen dit jaar 195 locaties een Blauwe Vlag hijsen. Zes meer dan vorig jaar toen er ook al een groei was. De Blauwe Vlag is de internationale milieu- en duurzaamheidsonderscheiding van FEE International.

De Blauwe Vlag wordt elk jaar uitgereikt door de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK). Dit jaar reikte Helga van Leur de onderscheidingen uit op het strand van de Wassanaarse Slag.

Groei op groei

De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag van FEE International in Denemarken heeft in Nederland 195 Blauwe Vlaggen toegekend: 134 aan jachthavens en 61 aan stranden. Dit is een toename van 6 nieuwe locaties. In 2022 groeide het aantal locaties ook al met 6. In 2019 kregen 181 locaties een Blauwe Vlag.

Internationaal kwaliteitssymbool

Met de Blauwe Vlag-campagne in Nederland betrekt de stichting overheden, ondernemers en recreanten bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur en een gezond milieu en duurzame jachthavens. Voor de toerist en recreant is de Blauwe Vlag het internationale herkenning- en kwaliteitssymbool voor schone stranden met goede waterkwaliteit en veilige en schone jachthavens.

Voldoen aan reeks van criteria

De locaties vragen de Blauwe Vlag onderscheiding vrijwillig aan. In de praktijk betekent dit dat jachthavens en stranden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid. Het mogen voeren van een Blauwe Vlag is een erkenning voor de inspanningen die de strandgemeente of jachthavenbeheerder op dit gebied heeft geleverd. De Blauwe Vlag is één jaar geldig: jaarlijks wordt opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden en jachthavens nog aan de vereisten voldoen.

Groene Wimpels

In 2012 hebben 8 jachthavens in Nederland besloten méér te doen dan de internationale Blauwe Vlag eist. Zij richten zich nóg meer op MVO binnen de bedrijfsvoering. Deze groep, bestaande uit de jachthavens Wetterwille, Het Anker, Terschelling, Rhoon, Marnemoende, Uitgeest, Waterland en Delta Marina, ontvingen daarvoor de Groene Wimpel. Dit jaar verdienen zij de Groene Wimpel voor de 10e keer. Deze groep van koplopers is inmiddels gegroeid tot 26 jachthavens met een Groene Wimpel.

Trefwoorden: awards, keurmerken, duurzaamheid, veiligheid, stranden, jachthaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.