Geplaatst op: 11-05-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

Weer meer Blauwe Vlaggen in Nederland

In Nederland mogen dit jaar 195 locaties een Blauwe Vlag hijsen. Zes meer dan vorig jaar toen er ook al een groei was. De Blauwe Vlag is de internationale milieu- en duurzaamheidsonderscheiding van FEE International.

De Blauwe Vlag wordt elk jaar uitgereikt door de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK). Dit jaar reikte Helga van Leur de onderscheidingen uit op het strand van de Wassanaarse Slag.

Groei op groei

De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag van FEE International in Denemarken heeft in Nederland 195 Blauwe Vlaggen toegekend: 134 aan jachthavens en 61 aan stranden. Dit is een toename van 6 nieuwe locaties. In 2022 groeide het aantal locaties ook al met 6. In 2019 kregen 181 locaties een Blauwe Vlag.

Internationaal kwaliteitssymbool

Met de Blauwe Vlag-campagne in Nederland betrekt de stichting overheden, ondernemers en recreanten bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur en een gezond milieu en duurzame jachthavens. Voor de toerist en recreant is de Blauwe Vlag het internationale herkenning- en kwaliteitssymbool voor schone stranden met goede waterkwaliteit en veilige en schone jachthavens.

Voldoen aan reeks van criteria

De locaties vragen de Blauwe Vlag onderscheiding vrijwillig aan. In de praktijk betekent dit dat jachthavens en stranden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid. Het mogen voeren van een Blauwe Vlag is een erkenning voor de inspanningen die de strandgemeente of jachthavenbeheerder op dit gebied heeft geleverd. De Blauwe Vlag is één jaar geldig: jaarlijks wordt opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden en jachthavens nog aan de vereisten voldoen.

Groene Wimpels

In 2012 hebben 8 jachthavens in Nederland besloten méér te doen dan de internationale Blauwe Vlag eist. Zij richten zich nóg meer op MVO binnen de bedrijfsvoering. Deze groep, bestaande uit de jachthavens Wetterwille, Het Anker, Terschelling, Rhoon, Marnemoende, Uitgeest, Waterland en Delta Marina, ontvingen daarvoor de Groene Wimpel. Dit jaar verdienen zij de Groene Wimpel voor de 10e keer. Deze groep van koplopers is inmiddels gegroeid tot 26 jachthavens met een Groene Wimpel.

Trefwoorden: awards, keurmerken, duurzaamheid, veiligheid, stranden, jachthaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.