Prima voorjaar voor vakantieparken
Hoe verlopen de boekingen voor Nederlandse vakantieparken? Stratech deelt periodiek haar boekingsgegevens met ons en komt voor het voorjaar met prima cijfers. In alle periodes groeide de omzet. Opvallend is de relatief sterke groei van kamperen.
Paasweekend
Na een prima en zonovergoten Paasweekend in 2022 waren de verwachtingen voor 2023 hoog gespannen. Met wisselvallig maar zacht weer werden de recreatieondernemers niet teleurgesteld. De omzet lag 5,1% hoger bij een daling van 2,6% in het aantal reserveringen. Kamperen presteerde beter (+12,4% omzet / +0,1% reserveringen) dan de verhuur (0,0% omzet / -6,3% resververingen).
Meivakantie
De meivakantie was ten opzichte van 2022 top. De omzet lag 12,7% hoger met 8,3% extra reserveringen. Zowel in kamperen (+15,4%) als verhuur (10,8%) groeide de omzet. De voorjaarsmarkt is echt een last-minute markt geworden. Van alle reserveringen is 75% dit jaar geboekt en maar liefst 29% in april.
Hemelvaartsweekend
Ook voor het Hemelvaartsweekend staan de seinen op groen met een omzetgroei van 8,8% bij een plus van 7,8% in reserveringen. Kamperen groeit in deze periode sterkt (+15,1%) dan de verhuur (+3,2%). Voor het Pinksterweekend lopen de boekingen nu 12,7% voor op 2022 en is er nauwelijks nog capaciteit beschikbaar. De omzet groeit met 14,7% in het Pinksterweekend. Ook in deze periode doet kamperen het beter dan de verhuur.
Tabel 1: Omzetgroei vakantieparken, 2023 ten opzichte van 2022
| Pasen | Mei | Hemelvaart | Pinksteren |
Kamperen | +12,4% | +15,4% | +15,1% | +19,3% |
Verhuur | +0,0% | +10,8% | +3,2% | n.b. |
Totaal | +5,1% | +12,7% | +8,8% | +14,7% |